Tc99m
Artikelen: 0

Het eten van dierenvlees.

Het volgende houdt mij bezig de laatste tijd: waarom doden wij dieren?

Instinctief zal een mens gaan jagen op vlees, wanneer het in honger verkeert. Dit is nu ook precies mijn punt. Wij mensen verschillen van dieren omdat we afstand kunnen doen van onze dierlijke instincten. De Homo Sapiens staan ( na de virussen) boven aan de voedselketen omdat wij zelfbewust zij. Wij oordelen in feite over dood: waarde van leven. Blijkbaar is een dierenleven minder waard.

Graag jullie mening.
Rogier

Re: Het eten van dierenvlees.

Wij mensen verschillen van dieren omdat we afstand kunnen doen van onze dierlijke instincten.
Mee eens, althans in zekere mate. We blijven dieren met oerdriften en instincten waar we altijd door beïnvloed zullen blijven worden, maar we beschikken gemiddeld over meer rede en zelfbewustzijn dan andere diersoorten.

Daarom vind ik het doden of leed veroorzaken kwalijker als dat door mensen gebeurt dan door dieren. Een kat die bijvoorbeeld met een muis speelt is wreed, maar kun je die kat minder kwalijk nemen dan wanneer een mens hetzelfde doet. Voor de muis is het even erg, maar de mens heeft het vermogen te beseffen wat hij die muis eigenlijk aandoet, een kat niet.
Wij oordelen in feite over dood: waarde van leven. Blijkbaar is een dierenleven minder waard.
Dat een dierenleven gemiddeld minder waard is, klopt. Ik spreek dan even voor mezelf, want een waarde-oordeel is natuurlijk altijd subjectief. De verschillen tussen individuen van eenzelfde soort zijn trouwens nog groter, iemand zal het leven van zijn eigen hond die al 10 jaar zijn trouwe kameraadje is waarschijnlijk op meer waarde schatten dan dat van een willekeurige hond (of misschien wel van een willekeurig onbekend mens). Net zoals men meestal ook aan het leven van familieleden meer waarde toekent dan aan het leven van een vreemde.

Maar als we het over de waarde van dieren van een soort in het algemeen hebben, zonder dat het om individuele gevallen gaat (dus niet mijn kat of jouw hond etc) dan beschouw ik persoonlijk een levensvorm als waardevoller naarmate er meer sprake is van bewustzijn en hoger niveau van beleving en ervaring. Naar verwachting althans, want zekerheid over de beleving van een ander heb je nooit.

Als een bacterie wordt gedood of leed wordt aangedaan, vind ik dat minder erg dan wanneer het om een mier gaat. En een mier minder erg dan een muis, een muis minder erg dan een hond, een hond minder erg dan een mens. Omdat ik denk dat er bij een mier meer sprake is van leed of ervaring van pijn, dan bij een bacterie. En bij een muis nog meer, etc.

En ook omdat er bij een complex organisme meer sprake is van... hoe zal ik het noemen, "instrinsieke waarde". Als ik een stoeptegel van drie kilo in stukken breek, maak ik minder kapot dan wanneer ik een complex organisme van drie kilo in stukken breek. Nog afgezien van het eventuele leed wat ik dat organisme aandoe.

Bij een bacterie is het maar zeer de vraag of die uberhaupt pijn kan lijden. Zelfde geldt voor planten, die zijn weliswaar duidelijk complexer dan bacteriën, maar ze hebben geen zenuwstelsel of iets equivalents waarmee we redelijkerwijs kunnen verwachten dat ze dingen als pijn, angst en emoties kunnen beleven. Bij een mier twijfel ik, als een mier bijvoorbeeld klem komt te zitten en hij spartelt enzo, weet ik niet in hoeverre dat een "machinale" reactie is.

Mijn waarde-oordeel heeft trouwens niks met de aaibaarheidsfactor te maken, ik acht bijvoorbeeld het bewustzijns- en belevingsniveau van een octopus hoger dan dat van een muis. En dus vind ik het leven van een enge glibberige octopus ook meer waard dan dat van een schattig muisje.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
DePurpereWolf

vergeten we hier ook niet dat vlees enorm gezond kan zijn, en het eigelijk alle voedsel mineralen en vitamines al in zich heeft zitten?

Je moet veel meer groenten eten om dezelfde vitamines, mineralen en proteines binnen te krijgen in vergelijking met vlees. Eigelijk heeft de koe of het varken dat al voor ons gedaan.

Dus het is gewoon beter om af en toe vlees te eten.

Dat het lekker is, en dat we als mens af en toe verlangen naar ijzer, vet en proteines, dat is een onderbewust oer gevoel. Gelukkig dat we die hebben, anders zouden we niet weten wat goed voor ons is.

Maar ook is het goed om bewust te eten, te veel vet is namelijk niet goed, net zoals te veel proteines. Daarom roept men vaak van een uitgebalanceerd dieet, dat ook vlees inhoudt.
JS

Waarde bepaling is voort gekomen uit het bewustzijn. Dit heeft de mens zo "bedacht". Het niveua van menselijk bewustzijn 10000 jaar geleden is anders dan nu. Beschikte de mens toen ook over leven en dood ?
Anonymous

De natuur staat in dienst van de mensheid. De wereld voorziet ons mensen al van voedsel, ik denk dan vooral aan groenten en fruit, welke ook gewoon lekker smaken voor ons mensen. Ik zou zeggen neem de proef op de som: loop een groenten winkel binnen en neemt eens goed adem. Loop vervolgens een slachterij binnen en neemt eens goed adem.
DePurpereWolf

Ga vervolgens barbequeen en neem is goed adem,

sorry maar ik kies liever voor de BBQ geur dan voor de geur van fruit.

Ik begrijp niet waarom mensen iets tegen vlees hebben.
Rogier

De natuur staat in dienst van de mensheid
Nou ja, "in dienst van"... We zijn ervan afhankelijk, meer dan andersom (en dat is nog zwak uitgedrukt).

Dus "in harmonie met" lijkt me een beter uitgangspunt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Rogier

Ik begrijp niet waarom mensen iets tegen vlees hebben.
Uhm, wat dacht je van het massale, verschrikkelijke dierenleed wat ermee gemoeid is?

Afgezien van een paar biologische boerderijen komt het overgrote deel van het vlees uit de bio-industrie. Als je je afvraagt wat mensen toch tegen vlees hebben weet je kennelijk niet hoe dat daar werkt?

Alleen al in Nederland worden per jaar honderden miljoenen dieren hun leven lang systematisch mishandeld, gemarteld en vermoord. In een land dat zichzelf als "beschaafd" ziet, worden praktijken als het onverdoofd castreren, afknippen van starten, oren en snavels van levende, voelende dieren niet bestraft maar gesubsidieerd. En als er dan in die belachelijk overvolle stallen vogelpest of MKZ uitbreekt, waar dieren makkelijk tegen kunnen worden ingeënt, worden ze massaal in de hakselaar gegooid als afvalprodukten, omdat dat economisch gunstiger is.

Dáárom dus :shock:
OneStepForward

Tja...

Of wij mensen zijn idd on the top. Er is idd een verschil tussen ons en dieren. Zie de bijbel, tennach, koran, etc.

Of gewoon niet. En zijn wij niet meer dan mutatie dat toevallig onze inteligentie betreft. Zijn wij dan meer dan ander leven?

In dat geval zullen wij uiteindelijk ook wel ergens de zelfde oorsprong hebben als de appel die je eet.

Als je die beredenatie volgt is het even erg om een chimp op te eten als een stukje zeewier.

Kennelijk eten we al een flink poosje vlees en zijn wij een schakeltje in de voedselketen. Dus is het zeer natuurlijk om vlees te eten.

Waarop zou je baseren dat het zo erg is om vlees te eten?

Toch ben ik zelf niet zo rationeel, in zoverre dan dat ik totaal geen moeite heb met vlees eten maar wel zwaar tegen dierenmishandeling ben, incl. de bio industrie... Misschien om dat dit on-natuurlijk is? Of omdat ik geloof dat wij de natuur zouden moeten beheren omdat het ons gegeven is (wat we ernstig lopen te verzaken)?
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
JS

Ik mag graag vlees en vis eten, echter als ik door de supermarkt loop en ik zie de enorme hoeveelheid aan vleeswaren, vlees gerechten, soorten vlees en vis dan zou het best wel wat minder kunnen.

Als we met z'n allen wat minder zouden consumeren en dan met name wat minder te kiezen zouden hebben zou het misschien wat makkelijker zijn om de leef omstandigheden van dieren te verbeteren.

Dit doet echter niet af aan het geen dat dan iedereen het slachten van dieren accepteerd. Het heeft misschien meer te maken met de noodzaak voor het verkrijgen van voedsel. Doordat de noodzaak is afgenomen heeft het menselijk gevoel ruimte gekregen. Heden ten dagen zijn er vervangende producten voor vlees en vis. Dus waarom dan toch door blijven gaan met het vangen van vis en het fokken/slachten van dieren ?
DePurpereWolf

DePurpereWolf schreef:Ik begrijp niet waarom mensen iets tegen vlees hebben.
Uhm, wat dacht je van het massale, verschrikkelijke dierenleed wat ermee gemoeid is?

Afgezien van een paar biologische boerderijen komt het overgrote deel van het vlees uit de bio-industrie. Als je je afvraagt wat mensen toch tegen vlees hebben weet je kennelijk niet hoe dat daar werkt?
Ik weet dus wel hoe dat werkt, ben vele malen in een vleesverwerkingsfabriek geweest, en daar voelen de varkens niets van hun executie. Nederland stelt hoge eisen aan de vleesverwerkingsfabriek, een daar van is dat het beest niet mag leiden als het gedood wordt.

Maar de vraag is niet of de vleesverwerkingsindurstrue goed is, maar of vlees eten goed is, als men zou jagen op vlees, ben je er teneerste zeker van dat het beest lijdt, en ten tweede moet je dan ook 10 keer meer betalen voor je vleesproduct. Maar ook andere producten worden gemaakt van het dier, zoals lijm en gelatine.

Ik vindt ook dat we van onze vleescultuur af moeten, en maar bijvoorbeeld 4 keer vlees moeten eten per dag. Maar ik zou niet stoppen met vlees eten.
JS

Ik vindt ook dat we van onze vleescultuur af moeten, en maar bijvoorbeeld 4 keer vlees moeten eten per dag. Maar ik zou niet stoppen met vlees eten.

Dus van gemiddeld 1 keer per dag naar 4 keer.................. :wink:
JanMeut

Dus het is gewoon beter om af en toe vlees te eten.
Dat "Dus" klopt dus niet: je kan uitstekend en volledig verantwoord vegetarisch eten.

Sterker nog, je kan alle dierlijke producten uit je voedsel weglaten, dus ook kaas, boter, melk, honing etc.. In dat laatste geval is het wel verstandig om je een beetje in te lezen, want in dat geval heb je een kans op een tekort aan bepaalde eiwitten, vetzuren en vitamine B12.
Maar ook andere producten worden gemaakt van het dier, zoals lijm en gelatine.
Dierlijke lijm wordt amper nog gebruikt. Gelatine wel, hoewel dit ivm BSE steeds meer vervangen wordt door plantaardige soortgelijke stoffen, zoals agar agar, plantengommen en zetmeerderivaten.

Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met het eten van dieren of het gebruik van dieren voor onderzoek en ontwikkeling. In beide gevallen vind ik het wel belangrijk dat de dieren zo goed mogelijk behandeld worden. En daar valt nog wel een en ander aan te doen. Met name in de pluimvee industrie en in het dierentransport valt nog de nodige winst te behalen.

Gisteren heerlijk vegetarisch gegeten, ooit heb ik een jaar in een vegetarische woongroep gewoond, ik heb dat vlees echt niet gemist. Probeer het eens!
janardui

het zit ook in onze genen om mensenvlees te eten ma bon. Dat is er ondertussen (gelukkig) al uit.
DePurpereWolf

JS schreef:
DePurpereWolf schreef:
Dus van gemiddeld 1 keer per dag naar 4 keer.................. :wink:
sorry, per week,

al eet ik zelf mestal 2 keer per dag vlees, heb namelijk graag vleeswaren op brood.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”