Mijn partners zoektocht naar een eigen paard heeft de volgende casus opgeleverd.
Bij diverse paarden gekeken en bij één paard 3000 in principe ja gezegd voor de koop, wetende dat er nog een contract zal volgen. Mijn partner heeft onder zekere druk en in een enthiousiasme "ja" gezegd. De druk is dat de verkopende partij aangaf dat er meerdere kijkers (nog 4 afspraken gepland) kwamen en dat ze snel ja moest zeggen, aangezien bij de verkopende partij gold "wie het eerst biedt, die wint". In mijn partners enthousiase en onzekerheid heeft ze dus "ja" gezegd, wetende dat er nog een contract gestuurd zou worden (11 augustus).
De verkopende partij vroeg een aanbetaling onder het mom dat ze dan meer zekerheid dat de verkoop zou doorgaan. Ikzelf heb vervolgens voor mijn partner een bedrag á 200 overgemaakt met als omschrijving "aanbetaling", wat meer eigenlijk reserveringsgeld is, gezien de levering pas later zou plaatsvinden.
Binnen 7 dagen na het ontvangen van het contract (waar anderhalve week op gewacht is) wilde mijn partner van de koop af en heeft zij, weliswaar met een halve smoes geen geld door en auto-ongeluk (financiering van het paard zou plaatsvinden door gebruik te maken van een krediet), de verkopende partij laten weten de intentie tot kopen in te trekken (25 augustus).
De verkopende partij ging hier niet mee accoord en vond dat een mondelinge overeenkomst geldig was.
Bij navraag bij onze rechtbijstand werd ons verteld dat hier geen sprake was van een overeenkomst en dat een mondelinge overeenkomst tussen particulieren niet wettig is.
Dit hebben wij de verkopende partij laten weten en volgens een jurist van een vriend is er wel een overeenkomst is en dat wij het paard moeten kopen, maar dat zij er van af kan zien en dan vraagt zij een extra 250,-- voor onderhoud etc. (4 september) bovenop de 200 reserveringkosten.
Na de melding van het afzien van kopen zijn inmiddels 10 dagen verstreken en heeft zij 2 dagen geleden (2 september) het paard wederom te koop gezet. Advertentie is inmiddels meer dan 5000 keer bekeken.
Hoe sterk staan wij, aangezien wij van mening zijn dat koop niet is toegezegd (er zou immers een contract volgen dat door beide partijen getekend zou worden na inhoudelijke beoordeling) en aangezien zij het paard wederom te koop heeft aangeboden?
Daarbij getuigt het van slecht "baasjesgedrag" wanneer je een dier ten koste van alles aan iemand wil slijten, terwijl deze het dier niet meer wenst over te nemen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Gerjo
Tijdslijn
11 augustus mondeling ja gezegd, onder voorbehoud van contract dat volgt en reserveringsgeld overgemaakt 200
22 augustus contract ontvangen
25 augustus afgezien van contract
30 augustus telefonisch contact, waarbij verkoper aangaf ons te houden aan afpsraak
2-9 paard staat weer te koop op internet (binnen twee dagen >5000 reacties)
4-9 contact met rechtsbijstand, die zegt geen geldige overeenkomst
4-9 verkoper eis extra 250, bovenop 200 reserveringskosten