Het gaat hier om geld met een waarde. Alleen geld dat in omloop is heeft een monetaire waarde.
De rest is alleen een praktisch hulpmiddel (stockeren). Men stelt geen machine om 1 blad te drukken.
Maar de hoeveelheid geld in omloop wordt economisch geregeld en moet in duidelijke balans zijn.
Een bank heeft een vermenigvuldigingsfunctie. Dat wil zeggen dat de hoeveelheid giraal geld dat in omloop is veel groter is dan de hoeveelheid chartaal geld (uit mijn jeugdjaren herinner ik mij toen grofweg een factor 7, maar ben niet zeker meer dat ik me dit juist herinner, en ik denk dat dat nu meer is).
Een bank leent dus meer dan het geld dat ze van klanten krijgt.
Die verhoudingen moet nauwlettend in het oog gehouden worden en kloppen met beschikbare producten en diensten.
Een bank is per definitie niet in staat om de gelden aan hun toevertrouwd ineens terug te betalen (die dekken elkaar voor tijdelijke anomalieën indien nodig). En als er paniek ontstaat kan de overheid alleen banken sluiten voor het publiek om super-dramas te voorkomen.
Zolang dat geld ergens gestockeerd ligt te wachten (en dus praktisch als onbestaand beschouwd wordt) heeft het natuurlijk geen effect. Het is gewoon dood bedrukt papier.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fiduciair_geld
De economische situatie bepaald hoeveel chartaal geld dat er in omloop kan zijn, onafhankelijk of dat het op is of niet.
Zo zou hypothetisch een staat geld kunnen bijdrukken om op een week (tijd voor drukken) van hun nationale schuld vanaf te raken.
Het enige dat ze hiermee zouden doen is dat geld omgekeerd evenredig minder waard maken, en ze passen een herverdeling toe die je evengoed als diefstal van hun burgers kan beschouwen.