Goedemiddag allemaal,
Ik ben nieuw hier, ik zal me eerst even kort voorstellen:
Ik heb me geregistreerd als Hobbystaalbouw, (je moet wat verzinnen) hetgeen al zegt dat staalconstructie-berekeningen voor mij puur hobby zijn.
Ik ben werkzaam in de ICT en daar reken je hele andere dingen uit. Ik ben elektrotechnisch opgeleid, maar heb vroeger wel een jaar algemene mechanische technieken gevolgd, heb toen leren bankwerken, draaien, frezen, lassen, etc. Dus ik ben niet helemaal onbekend in het "metaal-bewerken".
Ik heb nu het volgende idee opgevat, en heb voor de uitvoering wat tips nodig want mijn kennis is niet toereikend:
Ik wil aankomende winter een motorheftafel maken, en om zeker te weten dat ie straks niet inzakt, wil ik eerst alles eens globaal doorrekenen. Ik kan natuurlijk kiezen voor de eenvoudige weg en een bouwbeschrijving downloaden en 100% namaken, maar dat wil ik nu eens niet.
Ik zoek dus nu wat gegevens van stalen koker, hoeklijn etc in verschillende maten. En uiteraard een formule hoe ik daarvan de doorbuiging kan berekenen. Ik heb al wat berekeningen zien staan hier op het forum, maar die geven mij niet de duidelijkheid die ik zoek, domweg omdat mijn basiskennis niet toereikend is waarschijnlijk.
Kan iemand mij hier vertellen waar ik de betreffende gegevens en formules kan vinden, waarmee ik kan berekenen (bijv) hoeveel een koker van 40x40 en een wanddikte van 2mm doorbuigt als ik die aan 1 kant vastzet en aan de andere kant belast met bijv 10kg? En dit zelfde dan voor een dikkere koker, of bijv zelfde maat maar met een dikkere wand, en bijv ook hoeklijn van 40x40x4mm?
Met deze info zou ik zelf in staat moeten zijn om te bepalen of het geheel sterk genoeg is om een motorfiets van +/- 300 kg te kunnen tillen.
Alvast bedankt voor reactie(s),
Hobbystaalbouw