@Yopi: eenmaal bij zijn cogito aangekomen moet Descartes wel een goede God voorstellen, eentje die ons niet bedriegt. Ook moet hij ervan uitgaan dat wij onszelf niet voor de gek kunnen houden. De wetenschap toont aan dat het daar nogal eens aan wil schorten.
Ik vind het ook te gemakkelijk om te stellen dat de wetenschap geen plaats heeft voor intuïtie. Zoals Ferry al zei is die er wel. Sommige mensen zullen ook in het proces van justificatie hun intuïtie laten spreken. Dit echter binnen het kader dat door de wetenschap geschetst wordt. En die methode heeft tot meer praktische toepassingen geleid dan intuïtie op zich.
yopi schreef:Niemand zal toch bijvoorbeeld het bestaan van bewustzijn ontkennen ook bij anderen als jezelf.
Je kunt zoiets toch niet afdoen als 'slechts' speculatie.
Tja, ik vind het een weinig nuttige oefening, maar je zal vast wel ergens een solipsist kunnen vinden die dit tegenspreekt.
Mijn geloof in het bestaan van de ziel is gebaseerd op conclusies die ik getrokken heb uit verbanden die ik heb gelegd tussen mijn ervaringen, opgedane kennis, natuurkundige wetten en pure logica!
Dit hoort hier niet helemaal thuis, maar ik wil je vragen om in het topic in kwestie dan eens uit te leggen hoe het bestaan van de ziel logisch volgt uit de wetten van de natuur, uit zekere kennis (die je dan waarschijnlijk ook even uiteen kunt zetten) en ervaringen (die dan bij voorkeur wel repliceerbaar zijn en waar geen betere verklaringen voor voorhanden zijn).
Wat jij hier aanduidt met "intuïtieve benadering" zou ik waarschijnlijk "geloof" noemen. En ik denk dat - filosofisch gezien - geloof en wetenschap sterke connecties met elkaar hebben.
Die connectie bestaat wel, maar niet zoals mensen die veelal conceptualiseren. Die connectie bevindt zich slechts in de achterliggende assumpties, de metatheorie, de filosofische kaders waaruit de wetenschap is gegroeid. Dáár valt een metafysische component te duiden. Verder heeft geloof niet zo vaak met wetenschap te zien als men graag verkondigt.
Ten tweede is het mogelijk, dat de resultaten van een onderzoek naar Y per ongeluk een bewijs levert voor X. Maar dan nóg, moet je op z'n minst de mogelijkheid van het bestaan van X erkennen, wil je het resultaat van Y ermee in verband kunnen brengen...
Als onderzoek naar Y het
bewijs levert voor het bestaan van X, dan
moet je het bestaan van X wel erkennen. Als onderzoek naar Y toevallig iets oplevert dat geïnterpreteerd zou kunnen worden als bewijs voor het bestaan van X, en als X voor de rest een zeer twijfelachtig concept is, dan moet het wel keihard gemaakt worden dat die interpretatie van het "bewijs" correct is.
Wat ik hiermee wil aangeven, is dat elk wetenschappelijk bewijs ooit is begonnen met een onbewezen gedachte...
Wat niet wil zeggen dat voor elke onbewezen gedachte wetenschappelijk bewijs kan worden gevonden.
Toevoeging:
Daarnaast denk ik dat er geen brug kan zijn naar ethiek, esthetiek, metafysica enzovoort wat betreft de wetenschap.
Ik denk wel dat die bruggen er kunnen zijn. Ethiek, esthetiek en metafysica zijn belagrijk, maar hoeven niet geïncorporeerd te worden in de wetenschap (noch omgekeerd) opdat die beiden nuttige aanvullingen op elkaar zouden kunnen voortbrengen.