En vooral: Ben je uniek? Een eenheid die niet reduceerbaar is tot zijn delen (sociaal-psychologisch-biologisch-enzovoort).
Hoe past vrijheid en verantwoordelijkheid hierin?
Dat ironie je een wat superieure kijk op de dingen geeft is fijn voor je. Dat maakt je wat groter natuurlijk als anderen. Misschien iets om je uniekheid te benadrukken.Ten eerste, deze kijk bevat ook wel wat ironie:
ja, je bent inderdaad uniek, net als alle andere 'unieke' mensen in de wereld. Dit maakt je dus eigenlijk (in een bepaald opzicht!) weer niet-uniek.
Je doet hier een beroep op de authoriteit van anderen. Op zich doet dat niet ter zake maar is natuurlijk wel interessant.Ten tweede mbt je vraag met betrekking tot vrije wil en verantwoordelijkheid:
Veel van de filosofen in het verleden kijken heel anders aan tegen het hebben van een zogenaamde vrije wil en verantwoordelijkheid.
Wat deze opvatting over uniekheid betreft:Aangezien deze omgevingsfactoren voor iedereen anders zijn, ontwikkelt iedereen zich op zijn 'unieke' manier.
Of het ik een containerbegrip is waag ik te betwijfelen.Verder snap ik niet helemaal welke kant je opwil met 'niet reduceerbaar tot delen'. De persoon "Ik" is een transcedentaal bestaan dat alle 'delen' van je persoon 'ik' samenvat. Ik is geen ding, maar een term om alle delen die jou tot jezelf maken aan te duiden.
Liever geen links, maar inhoudelijke opmerkingen.ps: sorry dat links naar bewijs van mijn uitspraken ontbreken, ik heb deze dingen echter uit mijn aantekeningen. Ik studeer Filosofie in Rotterdam.
Jij vraagt wat identiteit is. Het lijkt me handig om dan inderdaad wel een beroep te doen op de mensen die hier eventueel verstand van hebben. Of moeten we op dit forum gaan uitmaken wat identiteit is?Je doet hier een beroep op de authoriteit van anderen. Op zich doet dat niet ter zake maar is natuurlijk wel interessant.
Wie zegt dat Sartre gelijk heeft? Verder is het probleem met vertalingen dat er eventueel informatie verloren gaat of zelfs fout vertaald wordt, maar dat terzijde. Verder vond ik Trancedence Of The Ego, Jean-Paul SartreOf het ik een containerbegrip is waag ik te betwijfelen.
Om ook maar eens naar een filosoof te verwijzen: Een van Sartre's eerste werken wordt vertaalt met: Het Ik is een ding. Een interessante fenomenologische studie op zoek naar wat het Ik is.
In ieder geval niet een rijtje eigenschappen.
De term 'transcendentaal' verwijst typisch naar een ontologische categorie die nou juist niet de som der delen is.
Liever geen links, maar inhoudelijke opmerkingen.
vanzelfsprekend is iedereen die in filosofie geinteresseerd is hierdoor geintegreerd en het is dus interessant om over dergelijke dingen na te denken.yopi schreef:Je kunt de mensen in je omgeving met gemak uit elkaar houden. Kleine tekens zijn al voldoende.
Van binnen uit ligt het wat gecompliceerder, hoewel je jezelf ook aan allerlei trekjes herkent.
Blijkbaar vat je van alles en nog wat samen onder die en die persoon; en zie je die niet als een willekeurige verzameling eigenschappen.
Hoe weet je nou dat die trekjes of tekens horen bij dat 'ding' van bijvoorbeeld Sartre (La transcendance de l'Ego)?
(Ding zal wel een nederlandse woordspeling zijn in verband met Kant's Ding an sich)
Gezicht, lichamelijke verschijning, karakter, manier van doen, daden, wat iemand kan, schrijfstijl, voorkeuren.
Meer mensen kunnen dezelfde trekjes hebben en toch hebben we een ervaring van uniek zijn van anderen en onszelf die anders is als met betrekking tot dieren, planten, dingen.
Dat is mijn vraag en ik wil het niet gelijk dichttimmeren, maar eerder verkennen.
Liefst samen met anderen op dit forum.
Wat betreft 1:(1) Op eenzelfde manier kan je misschien hierover nadenken. Ik denk dat de mens heeft al die verschillende factoren van je 'ik' nodig heeft om de wereld te begrijpen, om mensen uit elkaar te houden. (en misschien zelfs om een band te leggen met anderen)
(2) Je identiteit heeft denk ik verder ook te maken met de combinatie van alle eigenschappen. Iedereen heeft bepaalde (dezelfde) eigenschappen, alleen de een meer dan de ander. (houdt in meer of mindere mate van voetbal, is meer of minder sociaal, meer of minder intelligent etc)
Dat denk ik ook! Als ik het tenminste begrijp zoals jij het begrijpt.Volgens mij wil het ik niet zo graag gevonden, geduid, en doorgrond worden. Maar ik wil dat dus wel.
uniciteit, het komt volgens mij voort uit nuance-verschilletjes & samenstelling verschilletjes. Bedacht ik me een paar weekjes terug.En vooral: Ben je uniek? Een eenheid die niet reduceerbaar is tot zijn delen (sociaal-psychologisch-biologisch-enzovoort).
Hoe past vrijheid en verantwoordelijkheid hierin?
hoi Yopi,Desalnietemin zie ik jou als een persoon, en niet als een statistische samenstelling van eigenschappen.
Daar zou ik nooit een relatie mee aan kunnen gaan ...
Snap je dat? Dan snap je mijn bezwaar tegen een psychologisch rapport over mij of jou.
Kun je me dit ook uitleggen?Het gaat niet zozeer om de samenstelling maar interactie van eigenschappen waardoor een mens zich onderscheid van andere mensen, waardoor je iemand leert kennen en dat is zeer moeilijk meetbaar.