Het probleem is: doemdenken is van alle tijden. Dit kan evenzeer overroepen zijn.
Dat is een populair argument tegen topics als deze. Het probleem is dat men verwijst naar vroegere voorspellingen die niet uitkwamen en de mogelijkheid negeren dat het nu echt
prijs is (nu weet men ook meer).
Of heb je zoiets van: na mij de zondvloed, ze zoeken het maar uit ?
En vergeet niet dat elke mens diep in zijn binnenste stiekem verlangt naar een apocalyptische wereld à la Mad Max of The Postman. I am Legend, maar dan zonder zombies.
Concrete dingen? Alles wat men uit olie haalt kan men uit planten halen, maar dan in veel mindere mate. Spaarzaamheid is hier dan een belangrijke factor, wat wel eens verdomd lastig kan worden in deze cultuur van verspilling.
Water: Investeren in goede zuivering is van het grootste belang. Als ik hoor dat in Schilde een zuiveringscentrale staat die nagenoeg proper water bij gebrek aan betere infrastructuur zomaar terug in de beek giet, dan vermoed ik dat er nog wel wat aan gedaan kan worden. Aan de huidige manier van zuivering zijn ook nadelen verbonden. Nitraat, ammonium en nitriet worden verwijderd door uitdamping van stikstof oxiden, met andere woorden luchtvervuiling. Als we deze methode op grotere schaal gaan toepassen (als al het grondwater en bronwater vervuild of op geraakt), dan kan deze vervuiling een echt relevante factor worden. Wat al zou helpen is strengere controle op het gebruik van kunstmest door de boeren. Ook een controle op wat mensen allemaal in de riool kappen. Ideaal zou zijn als regenwaterreservoirs gescheiden worden van echt afvalwater.
Fosfaatrots: Afstappen van kunstmest. Ik heb al gehoord over plantensoorten die een gelijkaardige rol perfect voor hun rekening nemen, zonder contaminering met toxische metalen en grondwatervervuiling.
Hormonen: Strenge controles op het gebruik ervan in de vee-industrie en strenge straffen voor elke overtreder. Hetzelfde geldt voor andere gevaarlijke producten die door nalatigheid of kwaad opzet in de voedsel of bodem belanden.
Antibiotica: Hier zie ik niet meteen een oplossing. Dokters die voorschrijven bij virale aandoeningen streng straffen (tenzij de man (of vrouw) er echt niets aan kon doen natuurlijk). Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Kerncentrales moderniseren, eventueel een nieuwe bijbouwen. Verder onderzoek en meer aanbouw van zonneparken en zonnepanelen.
En één van de belangrijkste: Recyclage. Er is niets beter tegen grondstofuitputting.
Global Warming laat ik maar voor een ander liggen. Die 6 meter is wel een grote overdrijving lijkt me.
Oh, en voor ik het vergeet: alle filosofen eens
echt aan het werk zetten.