Fabrice Macours schreef:Op dit moment is er zeker een beurscrash.
Wat jij bedoelt met die ongunstige periode is een recessie. Van een recessie is er sprake wanneer er ten minste 2 opeenvolgende kwartalen een inkrimping van de economie is. Wij hebben al 1 zo'n kwartaal gehad en het volgend kwartaal ziet er ook zo uit. De kans is heel groot dat de recessie begonnen is. Een beurscrash is meestal ook een voorbode van een recessie.
Een beurscrash kan je vergelijken als een luchtbel die ploft -> de markt stuikt ineen en het vertrouwen is zoek -> perfecte ingrediënten voor een recessie.
In 1929 heeft de crisis langer geduurd, omdat men toen minder grip had op zulke situaties + de samenwerking van landen onder elkaar was niet hetzelfde als nu.
De communicatiemiddelen waren toen ook niet zo modern, dus alles liep een beetje met vertraging.
Dat is allemaal waar, al ontbreekt het sommige mensen aan moed om er iets aan te doen. In 1929 werd een voorstel om geld in het systeem te pompen van tafel geveegd en al het aan de republiekeinen ligt, was het opnieuw gebeurd. Als argument gebruiken de republiekeinen dan ook dat ze op die manier Communisische maatregelen nemen. Ik vraag mij alleen af wat daar mis mee is.
Of een recessie 2 of 3 of 4 kwartalen nodig heeft, doet er op zich niet veel toe, met heeft er een cijfer op geplakt zodanig dat er geen twijfel bestaat of we al dan niet in ee recessie zitten.
Ik hoop in ieder geval dat de leiders hun verantwoordelijkheid nemen, de tijd om te denken aan concurrentiekracht is naar mijn idee voorbij. Het gaat er nu om het systeem te redden, en niet je eigen land. Als er een oplossing moet komen zal het er één zijn waarbij iedere natie zijn steentje zal moeten bijdragen