Geschiedenis van techniek ben ik op dit forum nog niet tegengekomen. Ik hoop dat er toch mensen zijn die hier wel kennis van hebben. Ik ben mij aan het verdiepen in de ontwikkeling van de elektrotechniek. Vooral de ontwikkeling in de 19e eeuw. Over onderwerpen als telegraaf, telefoon en gloeilamp, is veel materiaal te vinden echter over vele details is veel minder op internet of in boeken te vinden. Ik probeer de ontwikkeling van de condensator nader uit te pluizen, maar dat valt niet mee. Het begin is duidelijk: de Leidse fles. Franklin en Volta leverden verbeteringen en beter begrip. Problemen bij onderzee telegraafkabels werden door Faraday, William Thomson (Lord Kelvin), Werner von Siemens en Oliver Heaviside onderzocht en toegeschreven aan de capaciteit van de kabel. Siemens gebruikte o.a. een loos stuk kabel als condensator om zo een goede impedantie aanpassing aan het eind van de kabel te verkrijgen. Pas bij het begin van de ontwikkeling van de radio komt de condensator als onderdeel echt naar voren. Primitieve lucht condensatoren in vonkzenders komen voor mijn gevoel uit de lucht vallen. De condensator is dan ineens niet allleen een device voor opslag van lading, maar bepaald de frequentie in een AC circuit. Ook de verdere ontwikkeling in het begin van de 20e eeuw is in de door mij geraadpleegde bronnen niet goed te volgen.
Wie weet hier meer over of kent bronnen hierover?