Maar ik was altijd van het gedacht dat als je de vertraagde tijd wil meten in jouw stelsel dat je de eigentijd moest vermenigvudligen met factor gamma.gif.
Als iets met een snelheid gaat beweegt het, dus is er een tijdsdiletatie.
Als je die wil meten in ons stelsel moet je dat toch vermenigvuldigen met gamma.gif?
Of slaa ik de bal helemaal mis?
Ik heb gekeken naar dit voorbeeld:
Dus, als we een muon bekijken dat zich met 99.999 % van de lichtsnelheid beweegt (een redelijk realistische snelheid voor zo'n subatomair deeltje wat door hoogenergetische straling uit de ruimte geproduceerd is; eerder een onderschatting dan een overschatting), dan is γ = 224 en dan vinden we dus dat de tijd voor het bewegende muon een factor 224 vertraagd is. Het gevolg hiervan is natuurlijk dat zijn gemiddelde levensduur ook een factor 224 vertraagd en dus geen 0.002 ms, maar 0.5 ms wordt in ons initiaalstelsel (op het aardoppervlak). Door deze hoge snelheid van het muon verwachten we dus dat het grootste deel nog niet vervallen is voordat ze de 0.3 ms tijd gebruikt hebben om het aardoppervlak te bereiken. Dankzij hun tijddillatatie hebben ze letterlijk tijd genoeg.
Hier doen ze toch ook
de eigentijd * gamma.gif?
0.002 * 224= 0.5
En hebben ze 0.5 als vertraagde tijd in hun stelsel gemeten.
En dit komt overeen met wat ze eronder schrijven
Kijk ze zeggen:
t= to / (
(1-(v/c)²))
deze relatie geldt alleen als de gemeten to een eigentijd is.
Met andere woorden:
als 1/ (
(1-(v/c)²))= gamma.gif
vermenigvuldigen ze to met gamma.gif
==> t= to * gamma.gif
==>
eigentijd * gamma.gif
Maar in het voorbeeld van de tweelingenparadox doen ze het anders, kijk maar:
De tijd volgens de klok van A geven we aan met t. De tijd volgens de klok van B geven we aan met t
Broer A constateert, dat broer B hem met een snelheid u passeert. Hij gebruikt vervolgens de formule voor tijddillatatie uit het vorige hoofdstuk en vindt
Dus broer A meet. En zijn eigentijd = t
maar kijk dit doen ze:
t'= t*
(1-(v/c)²)
met andere woorden t= t'/ (
(1-(v/c)²))
met andere woorden doen ze nu t' * gamma.gif
Met andere woorden ze nemen nu t' als eigentijd.
Je kan toch niet tegelijk t' en to als eigentijd zien?
Zoals ik het zie zijn die 2 dingen inconsequent, maar ik zie het fout.
Wie kan mij de fout zeggen?