Moderator: Rhiannon
Binnen de context van de taal, denk ik niet dat "aap" of "monkey" als teken op het ding blijven plakken (het feit dat je er hier twee kan noemen duidt dat al enigszins aan). Woorden krijgen immers maar betekenis in relatie tot andere woorden, op het moment dat overgegaan wordt van tekens naar betekenaars: "aap" is dan niet meer die ene aap, of alles wat in een apenkooi zit (fouten die door kleine kinderen regelmatig gemaakt worden, d.i. vrij goed door ontwikkelingspsychologen onderzocht), maar kan op verschillende manieren gebruikt worden: "Jij bent een aap.", "Dat dier is een aap.", enz.Het woord aap en de betekenis daarvan binnen de context van de taal? (Een soort voorbegrip voordat er definitief een teken op geplakt wordt dat klinkt als 'aap' of 'monkey'.
@bobbyjong: Dus de peuter herkent in de aap datgene wat volgens Plato als idee al in het voorgeboortelijke geschouwd is?
Die aanname is het zwakke punt in de hele redenering: kunnen wij alles wel waarnemen zoals de dingen zijn? Zie jij de wereld op dezelfde manier als ik? Dat is moeilijk uit te maken, maar ik betwijfel het.Er moet naar mijn gevoel iets zijn waardoor wij alles kunnen waarnemen zoals zij zijn.
Dit is redelijk makkelijk te controleren. Laat 100 mensen een plaatje zien, en vraag ze daarna wat ze gezien hebben door ze 10 plaatjes te laten zien (waarvan er eentje de juiste is) en ze individueel te vragen welke daarvan degene was die ze gezien hebben.Die aanname is het zwakke punt in de hele redenering: kunnen wij alles wel waarnemen zoals de dingen zijn? Zie jij de wereld op dezelfde manier als ik? Dat is moeilijk uit te maken, maar ik betwijfel het.
instinct gaat meer over het gedrag wat evolutionair te verklaren valt nietwaar?yopi schreef:Je zou ook het woord instinct kunnen gebruiken. In ieder geval vanaf de geboorte aanwezig.
Bij dieren lijkt me het mysterie nog veel groter als je aanneemt dat ze geen 'animal rationale' zijn. Bij hen is het instinct veel meer omvattend. (Nestbouw, Vogeltrek, de hele beschrijvende biologie)
Is dat zo?Dit is redelijk makkelijk te controleren. Laat 100 mensen een plaatje zien, en vraag ze daarna wat ze gezien hebben door ze 10 plaatjes te laten zien (waarvan er eentje de juiste is) en ze individueel te vragen welke daarvan degene was die ze gezien hebben.
wat bedoel je hier precies mee?stimulusconfiguratie
Welk verschil bedoel je hier?Dat is een interessant verschil bobbyjong. Ik geloof ook dat het zo werkt.
Sorry, opleidingsdeformatie. Hier betekent het gewoon eender welk object dat we kunnen waarnemen, en dat op een bepaalde manier geconfigureerd is (een plaatje zal bestaan uit bepaalde streepjes, stippen, vlakken die een bepaalde lichtfrequentie weerkaatsen, etc.). Is dit iets duidelijker?wat bedoel je hier precies mee?stimulusconfiguratie