Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde
Een echt antwoord kun je nooit geven op deze vraag, dat is onmogelijk te bewijzen.Bijvoorbeeld, gras is groen van kleur, maar wie zegt mij niet dat iemand anders het gras in het rood ziet en dat hij deze kleur altijd al groen genoemd heeft?
Dat de neuronen in die hersengebieden bij ieder mens anders zijn verbonden. Dus gebeurt er met datzelfde signaal verschillende dingen.Dezelfde lichtstraal bereikt hetzelfde kegeltje (receptor) die stuurt een identiek signaal naar een identiek gedeelte van de hersenen. Waar zit dan het verschil bij verschillende mensen?
Tja, zolang we niet precies weten hoe de hersenen werken valt het gewoon niet te beantwoorden.Dat de neuronen in die hersengebieden bij ieder mens anders zijn verbonden. Dus gebeurt er met datzelfde signaal verschillende dingen.
dekale schreef:Ik denk dat ieder mens de kleuren als ieder ander hetzelfde waarneemt.
Dat haal ik uit het feit dat zowel dieren als planten een kleur kunnen hebben die zegt"ga weg ik ben niet lekker".
Nu is de mens niet meer afhankelijk van zijn of haar instinct. Echter waren wij dit vroeger wel.
Het is ondoenlijk voor de natuur om bij een ieder een ander waarschuwingssignaal af tegeven simpel en alleen omdat iedereen een kleur anders waarneemt.
Klopt, maar erg logisch is het niet.Ookal ziet iedereen kleuren anders, rood blijft rood, dat wil niet zeggen dat rood voor iedereen in zijn hoofd hetzelfde is. Alleen zoals eerder ookal werd gezegd, het is fundamenteel onmogelijk om hier achter te komen.
Grappig, ik heb hetzelfde.. als ik beurtelings 1 oog sluit lijkt er een klein verschil te zijn - in kleurtemperatuur of iets dergelijks. Ik vermoed dat zoiets voorkomt uit niet exact gelijke verhoudingen van de drie kleurreceptors in beide ogen, al weet ik dat niet zeker.Ik ondervind soms dat ik links een iets andere kleurenschakering zie dan rechts. Ik bedoel niet dat groen ineens rood wordt, maar dat de verzadiging iets anders is. Misschien heeft dit iets te maken met bloeddoorstroming of zo.
Dat klinkt als een redelijke argument. Als het zo is dat genetisch vaststaat dat we bijvoorbeeld (noem maar wat) geen blauwe vruchten lusten omdat die in de regel giftig zijn, dan zou dat alleen werken als eenieders kleurperceptie hetzelfde werkt.Ik denk dat ieder mens de kleuren als ieder ander hetzelfde waarneemt.
Dat haal ik uit het feit dat zowel dieren als planten een kleur kunnen hebben die zegt"ga weg ik ben niet lekker".
Nu is de mens niet meer afhankelijk van zijn of haar instinct. Echter waren wij dit vroeger wel.
Het is ondoenlijk voor de natuur om bij een ieder een ander waarschuwingssignaal af tegeven simpel en alleen omdat iedereen een kleur anders waarneemt.
'Blauw' of 'Rood' zijn benamingen voor lichtbundels met een bepaalde frequentie. Wij kunnen met onze ogen licht met verschillende frequenties onderschijden, en in ons hoofd maken we daar een beeld van. Maar dat beeld is niet echt de werkelijkheid, het is onze perceptie van de werkelijkheid. Net als horen, geluiden zijn trillingen in de lucht (of water enzo), en wij maken daar in ons hoofd 'iets' van. Maar het blijven simpelweg trillingen.anusthesist schreef:Klopt, maar erg logisch is het niet.
Rood -gedefinieerd als licht met de golflengte van 700nm- valt op je netvlies en er wordt een signaal gestuurd naar
je hersenen. Waarom zouden je hersenen hier bijvoorbeeld blauw van maken? Of er is één of andere
mismatch zodat de neuronen die bij blauw horen te vuren, bij de kleur rood vuren. Hmmm, dat zou wel kunnen,
maar nog steeds niet erg logisch
Rood bestaat niet in de natuurkunde.Rood valt gemakkelijk te definiëren, net als alle andere kleuren, ook die buiten ons spectrum. Maar wie kan uitleggen 'hoe' rood er precies uitziet? Je kan slecht de feiten over rood vertellen.
Dalton schreef:Rood bestaat niet in de natuurkunde.
Licht heeft een golflengte (en een energie omgekeerd evenredig daaraan gekoppeld), geen kleur.
Er bestaat niet zoiets als kleur in de natuurkunde.
Dit is waarschijnlijk het 7de topic waarin ik het weer benadruk:
Kleurperceptie is 100% biologisch en ontstaat in de hersenen naar aanleiding van gestimuleerde kegeltjes door een golflengte, niet door een kleur.
.licht met een golflengte van rond de 690 nanometer noemen wij rood.