Hey allemaal,
Wikipedia:
"Tijddilatatie of tijdsdilatatie (dilatatie = uitrekking) is het verschijnsel dat voor een waarnemer de tijd voor een object dat ten opzichte van de waarnemer beweegt trager verloopt."
Als je bijvoorbeeld dicht bij de lichtsnelheid komt, gaat de tijd langzamer voor jou, dan voor iemand die bijvoorbeeld op de aarde blijft, dus als hij naar jou zou kijken, zou hij zien hoe jij alles (tanden poetsen, tv kijken ed) in slowmotion doet.
De AR van Einstein zegt echter dat snelheid relatief is, je kunt nooit weten of iets van jou af beweegt, of dat jij van iets afbeweegt.
Maar je zou denken dat, als je datgene wat van jou afbeweegt (of jij van hem), in 'slowmotion' ziet, dus als hij erg snel gaat en jij niet, je kan concluderen wie van de twee nou beweegt. Andersom ook, als jij erg snel gaat, gaat voor jou de tijd langzamer (alleen heb je dat zelf niet door), dus je zou dan toch alles veel 'sneller' moeten zien?
Er is hier al een naam voor, het tweelingparadox. Maar dat snap ik niet helemaal.. de uitleg van de paradox zegt dat de een de ander in 'slowmotion' ziet, en andersom ziet de ander, de een weer in 'slowmotion'.
maar je zou toch denken dat als jij iemand in 'slowmotion' ziet, hij jou versneld zou moeten zien??
Ik vind het lastig om uit te leggen maar hopelijk ben ik duidelijk genoeg.