Bij wiskunde lopen ook al de nodige threads over dit onderwerp.
Zoeken op 'phi', 'gulden snede' en 'fibonacci' levert al best wat hits op op dit forum. Deze zoekwoorden kun je uiteraard ook op Google intypen. Resultaten te over dat is zeker!
Toch deze link over de gulden snede welke van Wikipedia komt:
Gulden snede
Om antwoord te geven op de vragen van LordCasper:
- Wat is PHI eigenlijk? Hiermee bedoel ik: op welke manier vindt je dit in alles terug?
Bij planten in de nerven, bij mensen qua verhoudingen ogen op het hoofd en bijvoorbeeld navel in verhouding tot het hele lichaam etc. Het schijnt ook terug te komen m.b.t. aantal bijen in bijenvolken geloof ik.
- Waarom is Phi 1,618? Zijn er geen andere getallen met dezelfde eigenschappen?
Nee, er zijn geen andere getallen met deze eigenschappen. Kijk voor de eigenschappen van phi maar eens op de wikipedia site over de gulden snede
- Zijn er echt geen uitzonderingen op deze regel? Sommige mensen worden bijvoorbeeld geboren met een been dat 10 cm korter is dan het andere been. In dit geval gaat PHI toch niet op?
Tuurlijk, dat klopt. Maar het gaat dan ook over het gemiddelde van veel mensen, zeg maar de gemiddelde / ideale mens. Vergelijk dit met de mens van vitrivius van Da Vinci!
- Iemand zei ooit tegen mij dat een pentagram het perfecte voorbeeld van PHI is, maar wist niet meer waarom. Klopt dit en waarom?
Een pentagram waarbij enkel lijnen getekend zijn, zijn dus ook veel snijpunten te herkennen. De snijpunten t.o.v. de hele lijn is weer de gulden snede verhouding, dus phi. Deze verhouding zit er dus best vaak in in een pentagram.
- Ik heb ook gehoord dat zelfs alle gebouwen met PHI samenhangen. Hoe kan dit? Een gebouw wordt toch door mensen gemaakt, dus kan de mens toch zelf alle afmetingen van een gebouw bepalen, en dus ervoor kiezen om expres van PHI af te wijken?
Een deur bijvoorbeeld komt qua lengte breedte verhouding ongeveer overeen, maar lang niet precies. een bankpasje komt veel dichter bij phi qua lengte breedte verhouding. Waarom? Ik heb geen bouwkundige verklaring, wel een praktische: lang gelden is er door een kunstenaar aan vele duizenden mensen gevraagd of zij uit een heleboel rechthoeken de mooiste wilden kiezen. Verbazingwekkend werd in veel van de gevallen (significant verschillend met de andere keuzes) die rechthoek gekozen die de gulden snede droeg. Dat vonden en vinden mensen mooi. Logisch dan toch dat er nu zoveel zaken nog steeds die verhouding herbergen. Denk maar aan de kunst van Mondriaan. Verkoopt nog steeds goed.
Zoals al gezegd, een bouwkundige verklaring voor gebouwen heb ik niet. Is niet echt mijn vakgebied. Iemand anders misschien?