In het vakwerk in bijlage moet ik de totale verplaatsing van knoop C bepalen. Ik veronderstel dus dat dit zowel in x- (horizontaal) als y (verticaal)-richting is.
Nu is mijn vraag of de verplaatsing van knoop C in de x-richting ook te bepalen is mbv Cremona.
De staafkrachten (S) (1e keer Cremona, met de gewone uitwendig aangelegde last) en de factoren (a) voor de verplaatsing te bepalen (2e keer Cremona, met enkel eenheidsbelasting in knoop c) zijn gelukt. Heb dus ook de verticale verplaatsing van knoop C kunnen bepalen (met de formule yC= som(S*a*L/(A*E)).
Nu vroeg ik mij dus af of ik ook de horizontale verplaatsing van knoop C zou kunnen bepalen mbv Cremona en hoe dan? Heb geprobeerd een eenheidsbelasting in de x-richting te leggen en dan de Cremona figuur proberen te tekenen, maar dan zijn er zowel reactiekrachten in de x- als y-richting. Heb dat nog nooit geprobeerd/meegemaakt.
Of is het noodzakelijk een andere methode toe te passen?
Indien mn oplossing onduidelijk zou zijn laat je het maar weten, dan zal ik deze eens inscannen en online plaatsen.