MTTN21
Artikelen: 0

Berekenen houten balklaag

Hallo,

Ik moet een balklaag berekenen voor een bestaande bedrijfsruimte. Op de verdieping wil men hier appartementen bouwen dmv 'lichte scheidingswanden' (2 lagen fermacell 12,5mm + cls 38x140mm + 2 lagen fermacell 12,5mm)

Hier heb ik al uitgerkend dat de belasting van de wanden per m1 4.69 kN/m1 is

De bestaande vloer bestaat uit:

- Balken (180 x 650mm h.o.h 600mm)

- Underlayment 18mm

- 2 lagen fermacell 10mm (dus 20mm)

De totale overspanning is 5600mm (inc. 100mm inklemming aan weerszijden, 2 steunpunten)

Wie kan mij vertellen hoe ik dit moet berekenen, aangezien ik niet weet hoe ik deze afdracht van de wanden moet berekenen?

Of met hoeveel mm ik de bestaande balklaag moet verzwaren?

Groeten Marten
oktagon

Re: Berekenen houten balklaag

Zoals je mogelijk weet is dit een WSF en dat houdt in dat een vraag als de jouwe een beetje vreemd is.

Aan jou is de vraag gesteld om een bouwkundige constructie uit te rekenen,die voor iemand met een technische geschoolde achtergrond zonder meer oplosbaar moet zijn,tamelijk probleemloos.

De vrager veronderstelt bij jou de vereiste capaciteiten anders is er geen verzoek!

Als hier een probleem als in een ander topic,initiele hoekverplaatsingen ed.aan de orde komen,lijkt me dat wel richting wetenschap.

Mogelijk denkt de moderator anders over de vraag,omdat dit een subforum is over techniek en constructies en daar wel technische oplossingen voor kunnen worden aangedragen.

Ik deed dit overigens heel vaak en voelde me meer een constructieburo,maar wilde een vragensteller dan niet teleurstellen. :D
jhnbk

Re: Berekenen houten balklaag

Oktagon heeft an sich wel gelijk dat ze aan jouw gevraagd hebben de berekeningen uit te voeren. Heb je zelf kennis van deze materie? (Zo niet schakel je beter een erkend studiebureau in; zie ook deze disclaimer)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”