Je stelt alleen dat jij er geen problemen mee hebt dat de staat het een wel monopoliseert en het ander niet omdat dat in jou visie past door de doodstraf bij voorbaat al moord te noemen.Ik heb uitgelegd waarom ik vind dat er met twee maten gemeten mag worden. Ter vergelijking: ik ga snelheid ook niet in kilogram uitdrukken.
je noemt het moord omdat het niet aan de criteria voor straf zou voldoen.
je stelt als criterium bv:
levenslange opsluiting zou dan ook niet passen dan wel nutteloos zijn, waarom iemand proberen te rehabiliteren voor terugkeer in de samenleving als dit nooit zou gebeuren.Een straf is doorgaans bedoeld om gedragsverandering te bewerkstelligen. Lijkt me moeilijk bij de doodstraf.
Als ik een zaak van 20 jaar geleden neem waar iemand met een geweer in Amsterdam de tram inloopt en 9 man willekeurig overhoop schiet en op heterdaad wordt gearresteerd.Uit cijfers blijkt dat de procedures die nodig zijn, alleen al om er zeker van te zijn dat geen onschuldigen ter dood veroordeeld worden, meer kosten met zich meebrengen dan levenslange gevangenisstraf, die cijfers heb ik eerder al aangehaald. En dan laat ik de bedenking dat die procedures lang niet altijd waterdicht blijken nog terzijde.
een zaak zo klaar als een klontje, geen speld tussen te krijgen.
Deze man kost de staat 500 euro per dag aangezien hij ook tbs heeft.
er zijn geen verdere procedures nodig want het staat overduidelijk vast dat deze man schuldig is.
waarom dan niet de doodstraf maar de samenleving bijna 2 ton per jaar uit laten geven om deze man achter de tralies te houden?
Voor iemand die een moord pleegt in een opwelling zal dat niet uitmaken,Ten tweede blijkt absoluut nergens uit dat het afschrikken effect van de doodstraf groter is dan dat van levenslange gevangenisstraf.
voor een moord met voorbedachte rade wel degelijk denk ik.
Al zou het alleen maar vanwege de vergelding zijn of de nabestaanden / slachtoffers sterken dan nog zuo ik er voor kiezen het uit te voeren en vele denken daar zo over.
Interessanter wordt het als men gaat nadenken over waarom mensen dan de doodstraf als rechtvaardig beschouwen.
En dat komt volgens mij omdat het de enigste manier is manier is waarbij de samenleving, nabestaanden en slachtoffers zeker kunnen zijn dat de dader nooit meer in de samenleving terug zal keren.
Levenslang wordt zelfs in Nederland bijna nooit uitgesproken bij een enkelvoudige moord, maar maximaal bestraft met 30 jaar ( en zelfs dat bijna nooit).
Dit houdt in dat die persoon dus over maximaal 20 jaar weer op vrije voeten staat.
Zonder de doodstraf bestaat er dus altijd de kans dat de betreffende persoon weer vrolijk verder gaat met waar die gebleven was.
Dit geeft ook gelijk aan waarom ik het niet als wraak zie, het geeft het gevoel van rechtvaardigheid aan de slachtoffers, nabestaanden en samenleving.
Wraak is heel wat anders.