hey allemaal,
ik ben de laatste tijd bezig met een remake van pacman. (niet origineel ik weet het maar ik wil oefenen)
maar ik ben een beetje vast gelopen... ik kan de geesten niet zo ver krijgen naar pacman te bewegen via de kortste route.
aangezien een pacman level eigenlijk gewoon een raster is waarvan sommige hokjes betreedbaar zijn en sommige niet dacht ik aan een graaf waarin twee grenzende, betreedbare hokjes twee knopen zijn met een lijn er tussen.
de vraag wordt dus, hoe kom je achter de kortste route tussen twee knopen in een graaf?
eigenlijk hoef ik niet de hele route te weten, alleen de eerste richting (links, rechts, boven, beneden), want na eerdere loop (berekeningen van posities ect.) verandert de positie van pacman toch weer en moet het opnieuw uitgerekend worden.
ik kwam op het Dijkstra algoritme maar dat rekenend de afstand naar ieder punt uit en niet de kortste route naar 1 punt.
kan iemand mij de stappen uitleggen waarop ik simpel weg kom op de eerste lijn van de kortste route naar een punt?
waarschijnlijk is mijn verhaal helemaal niet te volgen, deels door mijn belabberde taalgebruik, deels doordat het nogal warrig is maar als iemand het toch begrijpt en de oplossing weet, ik ben benieuwd
alvast tanx, joran
PS: voor wie pacman niet kent: link