made in flanders
Artikelen: 0

liegen

mag je liegen? ja of nee? of moet je het doen? zoja, waarom. zonee, waarom niet? graag uw mening.
Diesel Power

Re: liegen

mag je liegen? ja of nee? of moet je het doen? zoja, waarom. zonee, waarom niet? graag uw mening.
Ja vind ik wel. Een klassiek voorbeeld: iemand ligt op sterven en hij/zij vraagt aan jouw hoe hij/zij ervoor staat. Dan ga je toch ook niet zeggen: over een week ben je dood. Tenminste dat zou ik niet kunnen. Het is misschien wel eerlijker tegenover die persoon maar toch... ik denk echt niet dat ik dan eerlijk zal zijn en toch iets zal zeggen als: het komt vast goed met je :shock:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet
made in flanders

meen je dat? zou je hem echt valse hoop geven? in zo een geval zou ik zeker de waarheid vertellen.
Demelza

Je hebt liegen en liegen...

Een leugentje om bestwil vind ik kunnen. Vooral als je iemand veel verdriet kunt besparen. Dit moeten dan wel kleine leugentjes zijn, dus niet liegen over vreemdgaan of liegen tegen iemand die op sterven ligt.

Ik ben erg tegen grove leugens, zoals liegen over waar je geweest bent of iets dergelijks.

Iedereen liegt zo'n beetje dagelijks, en dan heb ik het over de kleine leugentjes. Ga maar eens voor jezelf na. Als bijvoorbeeld iemand aan je vraagt of je zin hebt om vanavond naar de bios te gaan en je hebt eigenlijk geen zin, zeg je dat dan eerlijk of zeg je dat je andere plannen hebt?
Diesel Power

meen je dat? zou je hem echt valse hoop geven? in zo een geval zou ik zeker de waarheid vertellen.
Ja ik ben geen ster in het vertellen van slecht nieuws :shock:

Of ik zou zoiets zeggen als: Blijf ervoor vechten. Dan komt het heus wel goed.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet
p__

Het hangt van de situatie af hoe gepast een leugen op dat moment is.

Ik vraag me eigenlijk af hoe de mens überhaupt kán liegen :shock:
made in flanders

lijkt me niet zo moeilijk. gewoon iets anders zeggen dan de waarheid.

volgens mij komt het gewoon uit onze kindertijd. omdat volwassenen dat ook doen en omdat we leren dat altijd de waarheid zeggen ons in moeilijke praktijken kan brengen.
p__

made in flanders schreef:lijkt me niet zo moeilijk. gewoon iets anders zeggen dan de waarheid.

volgens mij komt het gewoon uit onze kindertijd. omdat volwassenen dat ook doen en omdat we leren dat altijd de waarheid zeggen ons in moeilijke praktijken kan brengen.

Ik was eigenlijk meer op zoek naar een biologische verklaring dan een sociaal-psychologische.
Knownothing

Ik zie geen biologisch probleem. Het vertsrekken van bedrieglijke informatie komt overal in de levende natuur voor. Denk bijvoorbeeld aan mimicry.

Betreffende de ethische vraag lijkt de context mij belangrijk. In schaken, zaken doen of oorlogvoering zal er niemand een probleem van maken als je je tegenstander op het verkeerde been zet door hem verkeerde informatie voor te scotelen. Of een leugen al dan niet aanvaardbaar is hangt er volgens mij sterk vanaf of de ander verwacht of je zal liegen.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
p__

Ik zie geen biologisch probleem. Het vertsrekken van bedrieglijke informatie komt overal in de levende natuur voor. Denk bijvoorbeeld aan mimicry.

Is mimicry liegen?
sanderp

Knownothing schreef:Ik zie geen biologisch probleem. Het vertsrekken van bedrieglijke informatie komt overal in de levende natuur voor. Denk bijvoorbeeld aan mimicry.
Is mimicry liegen?
in zekere zin wel, maar dan genetisch bepaald.

Ik zie in liegen toch wel grote voordelen, zo gaan we er conflicten mee uit de weg, of versterken we onze eigen positie. Mijn Bio leraar had ook allerlei mooie theoriën over roddelen, dat dat ook biologisch bepaald is.

mvgr, Sander
Anonymous

Liegen is, net zoals al het andere in het leven, een kunst. Men kan het bestuderen, men kan het memoreren, maar uiteindelijk valt het niet aan te leren. Iedereen gebruikt leugens, en de manier waarop we ze gebruiken, bepaalt of we kunstenaars zijn, of eenvoudigweg leugenaars.

Wanneer we mensen charmeren, overdrijven we hun goede kwaliteiten. Wanneer we mensen troosten, reduceren we hun leed. Wanneer onze geliefden ontevredenheid waarnemen in ons, dan ontkennen we. De leugen is een kunst wanneer we haar aanwenden om de scherpe hoeken van de waarheid te ontwijken.
Cassanne

Botox, deodorant, make-up, haarverf. Biologisch gezien ook allemaal leugens. Net als BH's, schoudervullingen en tandbleekmiddelen. We bedriegen elkaar allemaal aan een stuk door. Is dat erg?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Alexander Hartmans

Soms is een leugentje best nodig om de eigen waarheid en/of bevestiging over een bepaalde gebeurtenis boven water te krijgen. Je kan ook via anderen gebruiken als een kijker, om te bezien wat de ander, die voor jouwbelang aan het uitvreten is. Het vergaren van informatie kan ongunstige momenten opleveren. Waar het om gaat is: het bereiken van het beoogde doel. Wel dien je rekening mee te houden, dat je niet te ver doordrijft, want je kan een ander aardig schaden/kwetsen en een hoop verdriet aan doen.
Anonymous

Alles wat gezegd is moet waar zijn,

maar niet alles wat waar is moet gezegd worden.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”