Ja vind ik wel. Een klassiek voorbeeld: iemand ligt op sterven en hij/zij vraagt aan jouw hoe hij/zij ervoor staat. Dan ga je toch ook niet zeggen: over een week ben je dood. Tenminste dat zou ik niet kunnen. Het is misschien wel eerlijker tegenover die persoon maar toch... ik denk echt niet dat ik dan eerlijk zal zijn en toch iets zal zeggen als: het komt vast goed met jemag je liegen? ja of nee? of moet je het doen? zoja, waarom. zonee, waarom niet? graag uw mening.
Ja ik ben geen ster in het vertellen van slecht nieuwsmeen je dat? zou je hem echt valse hoop geven? in zo een geval zou ik zeker de waarheid vertellen.
made in flanders schreef:lijkt me niet zo moeilijk. gewoon iets anders zeggen dan de waarheid.
volgens mij komt het gewoon uit onze kindertijd. omdat volwassenen dat ook doen en omdat we leren dat altijd de waarheid zeggen ons in moeilijke praktijken kan brengen.
Ik zie geen biologisch probleem. Het vertsrekken van bedrieglijke informatie komt overal in de levende natuur voor. Denk bijvoorbeeld aan mimicry.
in zekere zin wel, maar dan genetisch bepaald.Is mimicry liegen?Knownothing schreef:Ik zie geen biologisch probleem. Het vertsrekken van bedrieglijke informatie komt overal in de levende natuur voor. Denk bijvoorbeeld aan mimicry.