Sinds 1 mei heb ik een 0-uren contract. Het liefst heb ik een contract met uren en baal dus ook stevig van dit contract. Ik werk ook 1 dag in de week vast en op de zelfde groep (kinderopvang).
Ik vraag me af welke rechten ik heb. Ik ben inmiddels bijna 7 maanden in dienst en heb de laatste maanden veel gewerkt.
Graag zou ik een contract hebben van 27 uur (zijn 3 dagen). Ik heb over de laatste 7 maanden 20 uur gemiddeld per week gewerkt en over de laatste 3 maanden 30 uur. Kan ik hier meer uren uit eisen dan de 9 uur die ik altijd wekelijks werk?
Bovendien zou ik graag willen weten hoe het zit met vakantie en ziekte. Vakantiedagen worden nooit uitbetaald heb ik begrepen (maar moet ze wel van te voren aanvragen?) en ziektedagen moeten wel uitbetaald worden? Hoe zit dit als het valt bij weken waar kerst en nieuwjaar in vallen? Ik ben namelijk net ziek geweest en vraag me af hoe het met deze uren zit? Ik was nu ook veel minder ingeroosterd dan de afgelopen weken (donderdag, vrijdag vervielen en komende donderdag ook weer door kerst en oud en nieuw)
Hoe zit het als ik nu minder opgeroepen wordt dan de laatste maanden? Heb ik dan recht op uren of op een uitkering? Met 9 uur per week red ik het namelijk echt niet.
Verder zoeken naar ander werk heb ik ook al gedaan, maar het valt op het moment niet mee om een vaste baan te krijgen zonder veel reistijd (ben afhankelijk van de kinderopvang voor mijn kind en ik ben dus afhankelijk van breng en ophaal tijden).