Hoi Theoriegeladen,
Ik wil je graag op een aantal punten corrigeren:
Ik denk ook niet dat het mogelijk is met logica te voorspellen en zo is mijn uitspraak niet bedoeld.
Dan heb ik je verkeerd opgevat.
Ik bedoel dat aan de hand van begrippen (en zuivere begrippen zijn categorieen)een oordeel kan worden gemaakt.
Nee, aan de hand van zuivere verstandsbegrippen (zoals inderdaad categorieën) is het mogelijk om redenaties te toetsen.
Het ligt bv in de lijn van de verwachting dat een persoon A met het syndroom van Down niet in staat is een computerspelletje uit te spelen, omdat de functies welke voldoende zijn voor succes niet in het vermogen van A liggen. Het is dus een simpele synsthese vanuit een zuiver begrip dat het zinloos is persoon A een Nintendo te geven. Dat wil niet zeggen dat het logisch is dat persoon A niet met een spelcomputer overweg kan, dat heeft slechts de ervaring ons geleerd.
Je spreek nu over generalisatie vanuit de ervaringen. De verstandsbegrippen zijn apriori. Daardoor bestaan noodzakelijke verbanden. Waar jij het over hebt is generalisatie zoals Hume en Locke beargumenteerden. Ze zijn echter nooit buiten de grenzen van hun eigen referentiekader getreden door hun eigen referentiekader als basis te nemen van de redenaties. Het lijkt me vrij duidelijk dat dit niet kan. Dit is enkel mogelijk door vragen te stellen over de mogelijkheden van iets.
Om kant te volgen: Een dergelijke propedeutica zou niet een leer, maar alleen een kritiek van de zuivere rede moeten heten, en het nut ervan zou<met betrekking tot de speculatie> alleen negatief zijn, en niet tot uitbreiding, maar alleen tot loutering van onze rede moeten dienen, en haar moeten behouden voor vergissingen, waarmee al veel gewonnen is. (KrV)
Hier zou je jezelf naar moeten schikken. Je conclusies zijn vaak te vroeg getrokken, ook met betrekking tot Kants werk. Ik denk dat je niet bekend genoeg bent met Kant's werk om zijn werk als 'regelbasis' te laten fungeren. Sowieso is dat nooit een goed idee. Durf te denken!
Dan zeg je nog iets waarmee ik het oneens ben, namelijk dat de logica alleen kan worden toegepast op de categorien. Waarom denk jij dat? Je zegt van de steel van een hamer toch ook niet dat je hem alleen maar kan gebruiken als steel van hamer? Je kan er ook mee hameren:D
Kant zegt dit in de Kritiek der reinen Vernunft, Kritik der practischen Vernunft, Prolegomena zu einer jeden künftigen Metaphysik, Die falsche Spitzfindigkeit der vier syllogistischen Figuren, Kritik der Urteilskraft en Logik. Begrijp je waarom dit zo belangrijk is?
Om nog even terug te komen op het soms denken van mij. Hoezo weet ik pas achteraf dat ik gedacht heb? Dit lijkt mij een onnodige reccesie omdat ik dan ook pas achteraf weet dat ik dit achteraf pas weet. Is het dan niet al te laat?
Ik ben het trouwens met je eens dat al onze kennis a posteriori is. Wat wij als a priori kennen is eigenlijk het middel, niet het doel, maar filosofie heeft weer het middel tot doel verheven. Lastig allemaal.
Zelf bewustzijn is het registreren van bewustzijn. Er wordt een bepaalde check uitgevoerd. Dat is daardoor per definitie a posteriori. Het is onmogelijk om volledig bewust te zijn terwijl dit ook gecontroleerd wordt en zo is. Deze controle is denken. Daarmee is het zo dat wanneer men denkt men niet bewust is. Men denkt dan namelijk en is bezig met dingen die in het verleden plaats hebben gevonden.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Mankind censure injustice fearing that they may be the victims of it, and not because they shrink from committing it.
~Plato, The Republic