gedoetje
Artikelen: 0

Begin en eind

Het begin van het helaal blijft gegis, maar het eind toch net zo goed?

Waarom denken we dat iets heel kleins wel een begin kan hebben..

Zoals bij de oerknal theorie dat er een soort energie is ofso, maar zelfs dat beetje energie moet toch ergens vandaan komen, waarom wordt het altijd uit iets kleins gedacht...

En waarom zou er een begin zijn als er ook geen eind is.

Materie heb ik nog nooit zien verdwijnen, het wordt een andere stof, of iets niet zichtbaars.. maar weg gaat het nooit..

Moet er niet juist een keer tijd ontstaan zijn.. Anders is het in mijn ogen simpel weg onmogelijk.

(uit mn woorden komen was iets wat lastig :D
thermo1945

Re: Begin en eind

Voor mij heeft het heelal noch een begin noch een eind. Er is een eindeloze dynamiek.

Geboorte en dood zijn uitsluitend biologische begrippen.
MacHans

Re: Begin en eind

Hoe denk je dan dat het heelal er over
\(10^{1000}\)
jaar uitziet? Ik bedoel, alle sterren zijn dan opgebrand, alles is donker, alles is koud... Zwarte gaten houden het het langst uit, wieweet slokken ze elkaar op ten duur allemaal op en krijg je één gigantisch zwart gat, maar die zal op ten duur verdampen, mits de kosmische actergrondstraling genoeg afneemt.

Maar dit lijkt me een nogal 'lelijk' vooruitzicht, een dood, koud, en (bijna) leeg heelal, dat eeuwig dood, koud, en (bijna) leeg zal zijn.

Er zijn echter wel andere theorieën, bijvoorbeeld de Big Crunch, en de (volgensmij heet het de) Big Rip.

De Big Crunch theorie gaat er vanuit dat alle massa in het heelal de uitdijing van het heelal zal afremmen, en vervolgens omkeren, waardoor het heelal weer langzaam ineen begint te storten tot een oneindig klein punt.

We denken echter dat het heelal steeds sneller uitdijdt, een mogelijke verklaring hiervoor is donkere energie. Deze energie is, in tegenstelling tot zwaartekracht, een duwende kracht, die er voor zorgt dat het heelal expandeert. Op ten duur zou het daarom kunnen dat alles 'uit elkaar vliegt'. Met andere woorden, de uitwaardse kracht wordt dan groter dan de krachten die moleculen, en bijvoorbeeld quarks bijeen houdt, waardoor deze desintegreren. Deze theorie heet volgensmij de Big Rip.

Zelf denk ik, maar dit is op mijn gevoel, dat alles met een begin, een eind moet hebben.

En ik geloof (in tegenstelling tot thermo) dat het heelal een begin heeft, en daarmee ook een eind.

Terug naar “Filosofie”