Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Hemel en Hel

Re: Hemel en Hel

door zeeman » vr 27 jan 2006, 13:24

Men leest de fabeltjeskrant.

Re: Hemel en Hel

door janos » di 22 nov 2005, 00:26

De menselijke geest kan een hel creëren. Die is niet gemaakt of geschapen. Evenzo is het met die zo genoemde hemelen... jij zelf maakt dat je daar in thuis hoort. Ieder mens kan enkel door zijn eigen gevoels onwikkeling tot een hel of een hemel behoren. Dit even kort door de bocht. :wink: janos.

Re: Hemel en Hel

door benny » zo 20 nov 2005, 22:57

Als je de bijbel leest merk je dat er eigenlijk helemaal tot niets over de hel of de duivel wordt vermeld....


Ik weet niet welke bijbel jij hebt, maar in die van mij staat er welzeker geschreven over de duivel. Jezus zelf is verleid door de duivel toen Hij als mens op aarde was...

Re: Hemel en Hel

door JDS » zo 20 nov 2005, 08:40

Dat is niet waar. Er wordt wel degelijk over een duivel gesproken, zowel in het oude als in het nieuwe testament.

Re: Hemel en Hel

door Skyryder » za 19 nov 2005, 23:37

Als je de bijbel leest merk je dat er eigenlijk helemaal tot niets over de hel of de duivel wordt vermeld....

Re: Hemel en Hel

door JDS » wo 16 nov 2005, 16:11

whoops, typo, het moet natuurlijk zijn het gemeenschappelijke graf van de mensheid.... ach ja :roll:

Re: Hemel en Hel

door PNCO » wo 16 nov 2005, 13:32

U zijt vergeven..

En het voorbeeld an Hades geeft mij maar eens te meer aan hoe onvolledig taal is als een middel om ervaringen te beschrijven!
Hades als vertaling voor Sjeool wat dus het best vertaald kan worden met 'gemeenschappelijke grap van de mensheid'.
helaas... denkt lang niet iedereen hier zo over.. Of helaas? Ik heb de "grap" niet nodig en als anderen deze wel nodig vinden zijn ze daar vrij in.

Re: Hemel en Hel

door JDS » wo 16 nov 2005, 08:25

1: Hades is inderdaad de griekse god van de gelijknamige onderwereld (onderwereld = Hades), en een van de drie griekse hoofdgoden. Toch is het woord dat met Hades bedoelt wordt in het NT niet gelijk aan het griekse Hades, dit omdat het woord Sjeool in het OT vertaald wordt in het NT met het woord Hades. Dus de definitie van Hades in het NT gaat veel verder terug dan de griekse cultuur/mythologie.

Dus volgens mij praten wij hier over drie dingen, namelijk 1: Hades als God van onderwereld. 2: Hades als griekse onderwereld. 3: Hades als vertaling voor Sjeool wat dus het best vertaald kan worden met 'gemeenschappelijke grap van de mensheid'.

2: Ik ben actief op FoK, maar ik ben niet dezelfde persoon als jij bedoelt. Ik zag namelijk dat onderschrift ook bij hem en ik dacht "die pik ik even mee naar een ander forum". Maar ik ben dus helaas gesnapt. :roll:

Re: Hemel en Hel

door PNCO » wo 16 nov 2005, 00:07

Dat zou goed kunnen. Sjeool/Hades is het dodenrijk, of zoals ik het vertaald heb, het gemeenschappelijke graf van de mensheid. Helaas wordt dit woord (dat van de helwoorden het meeste voorkomt) in de meeste vertalingen vertaald met 'hel'.
2 dingen:

1) Hades is toch de god van de dodenrijk en niet het dodenrijk zelf

Wikipedia link

Maar zij maken wel dezelfde fout door te linken naar Hades (dodenrijk)
Andere benamingen voor de onderwereld

Gre'thor (Klingon)  

Hades (Romeinse en Griekse mythologie), met Tartarus als het gruwelijkste gedeelte  

Hel  

Helgardh (Noordse mythologie)  

Yomi (Japanse mythologie)  

Netu (Egyptische Onderwereld)
En het niet belangrijke gedeelte:

2) ben jij toevallig ook op Fok! actief? Herken het onderschrift :roll:

Re: Hemel en Hel

door JDS » di 15 nov 2005, 23:36

Dat zou goed kunnen. Sjeool/Hades is het dodenrijk, of zoals ik het vertaald heb, het gemeenschappelijke graf van de mensheid. Helaas wordt dit woord (dat van de helwoorden het meeste voorkomt) in de meeste vertalingen vertaald met 'hel'.

Re: Hemel en Hel

door Sietse » di 15 nov 2005, 22:56

Is een van die hebreewse woorden in de bijbel niet vertaald met dodenrijk? Dat woord zie je namelijk ook vaak in de bijbel, wat een bepaalde plek is, wederom niet gelijk aan de hel.

Re: Hemel en Hel

door JDS » di 15 nov 2005, 20:34

Als je hebreeuws en grieks kan lezen is http://www.blueletterbible.org/ een mooie site. Als je zoekt op het woord 'hell' en dan een tekst aanklikt, en op de 'C' drukt naast de vers, dan krijg je de afzonderlijke hebreeuwse/griekse woorden (ook fonetisch) vertaald.

Dus bij Job 11:8 zie je bijvoorbeeld het woord dat zij fonetisch schrijven als: 'sh@'owl', en dat is mijn Sjeool. In Handelingen 2:31 is Hades vertaald met hell, en Mattheus 5:29 is 'geena', dus Gehenna, vertaald met Hell. (oftewel drie maal Hell in het engels, maar 3 verschillende woorden in de grondtekst).

Er is nog een vierde hel trouwens, de Tarterus (2 Petrus 2:4, 'tartaroo') maar dit is niet een plek waar mensen heengaan, hier zitten gevallen engelen.

Re: Hemel en Hel

door janos » di 15 nov 2005, 15:26

janos schreef: Evenzo als in dat jaar 1056 men geen idee had wat elekriciteit, massa en de lichtsnelheid inhield.
maar men kon het wel waarnemen, en dat is zover ik weet nog niet het geval bij hemel/hel, dat is het grote verschil

en als ze 2000 jaar geleden al uitlegden wat de hemel en hel waren hoe komt het dan dat nog niemand ze gevonden heeft


Het probleem is juist, dat het toen niet uitleggen kon worden wegens

onbekendheid van lichaam en ziel, Socrates was een van de eerste die zich afvroeg "waarom ben ik blij, waarom denk ik, wat is het wat mij doet denken enz.", ( Niet dat we in het algemeen veel verder zijn gekomen hoor ....) maar dat geeft al aan dat er iets ontastbaars, iets werkens, krachten in de mens aanwezig is, wat wel waarneembaar is, zie het , creatieve scheppend vermogen van de mens, maar de werkzaamheid zelf de kern van alles is niet zichtbaar. Dus de werkzaamheid van de ziel kun je wel waarnemen. Maar het is nog niet te begrijpen evenzo als in het jaar 1056 men niets van energie afwist maar het was wel waarneembaar voor diegenen.

Re: Hemel en Hel

door Studentje » di 15 nov 2005, 13:16

Vind je de grondtekst ook online, in een deftige versie?

(Ik kan ook een beetje googelen, maar dan weet ik niet of ik wel een deftige versie aan de haak geslagen heb...)

Re: Hemel en Hel

door JDS » di 15 nov 2005, 11:51

Ja, ik heb het over de grondtaal. In het hebreeuws is dat Sjeool en in het grieks Hades. De vertalingen van deze woorden lopen uiteen van hel tot graf/dood etcetera.

Je moet natuurlijk naar de grondtekst kijken als je zo objectief mogenlijk wil zijn, in de vertalingen zit altijd weer een stuk interpretatie.