door Zwarte roos » ma 07 aug 2006, 20:36
evilbu schreef:ik dacht even dat je het over dit had, maar daarvoor is je post te vroeg denk ik
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...DMF14042006_030
In het kort : een 17-jarige jongen is in Brussel Centraal, al wachtend met een vriend op een vriendin, aangesproken door twee mannen die aanwijzingen vroegen. Toen ze grepen naar zijn MP3 speler, verzetten ze zich en werd hij vijfmaal neergestoken,waarna ze vluchtten met de MP speler. De jongen is gestorven.
Deze zaak schokt Belgie erg. Een 17jarige jongen is tijdens het spitsuur in een van de belangrijkste stations van de stad zomaar vermoord voor een prul, ie had nog zeventig jaar ouder kunnen worden.
Tja, de daders waren van Noord Afrikaanse origine. Dit zal zeker opnieuw de spanning verscherpen, net zoals de naar hier uitgezaaide Parijse rellen, zal dit zeker in de Belgische gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 een ruk naar extreem rechts betekenen.
De dader van deze moord bleek van Poolse origine te zijn.
Er zijn heel veel factoren te bedenken die iemand tot een moord kunnen brengen. Maar je moet oppassen met zulke verbanden want omdat het brein symmetrisch werkt denken mensen dat als er staat 'indien moord dan dit en dat en dat vroeger plus deze factoren' geneigd zijn er van te maken 'als je dit en dat hebt meegemaakt, of een zekere predispositie hebt van en of in die situatie terecht komt moord je' dat is nl. iets helemaal anders en het laatste komt geenszins uit het eerste voort. Maar bon, terzake; enkele omstandigheden of factoren waar moord mee samenhangen:
Mensen worden het vaakst vermoord door hun familieleden, vrienden, buren of kennissen. (Naasten dus).
Mensen die moorden zijn vaker mannen. Het zijn vaak mensen die vroeger een dier hebben vermoord. Het zijn vaker armen.
(Nogmaals, zeg aub nooit 'als arm, dan moord' maar herinner dat het is :als moord, dan vaak arm')
Ik durf daar nog aan toevoegen dat ook de aanwezigheid van een wapen een faciliterend effect kan hebben op het plegen van een moord. (Denk daarbij vooral aan mensen die impulsief zijn en moorden, plus de onderzoeken waaruit bleek de aanwezigheid van een wapen iemand agressiever doet reageren.)
Enkele factoren waarvan ik denk dat die mensen wel tot moord kunnen drijven, voornamelijk frustratie die opgebouwd is, verveling helaas en erg genoeg ook, onder bevoegdheid staan van een autoriteit waardoor je het gevoel krijgt niet meer zelf verantwoordelijk zijn voor je daden (denk aan soldaten in het leger), vreselijke omstandigheden, wrede dingen gezien hebben (trauma's), wraak, ...
Enfin, ik denk dat er gebeurtenissen bestaan die je kan meemaken die zo wreed zijn dat ze bij bepaalde personen zulk een sterke impact hebben dat ze gevoelloosheid veroorzaken... en geen geweten meer tot gevolg hebben (denk aan psychopaten).
[quote='evilbu']ik dacht even dat je het over dit had, maar daarvoor is je post te vroeg denk ik
[url=http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelid=DMF14042006_030]http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...DMF14042006_030[/url]
In het kort : een 17-jarige jongen is in Brussel Centraal, al wachtend met een vriend op een vriendin, aangesproken door twee mannen die aanwijzingen vroegen. Toen ze grepen naar zijn MP3 speler, verzetten ze zich en werd hij vijfmaal neergestoken,waarna ze vluchtten met de MP speler. De jongen is gestorven.
Deze zaak schokt Belgie erg. Een 17jarige jongen is tijdens het spitsuur in een van de belangrijkste stations van de stad zomaar vermoord voor een prul, ie had nog zeventig jaar ouder kunnen worden.
Tja, de daders waren van Noord Afrikaanse origine. Dit zal zeker opnieuw de spanning verscherpen, net zoals de naar hier uitgezaaide Parijse rellen, zal dit zeker in de Belgische gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 een ruk naar extreem rechts betekenen.[/quote]
De dader van deze moord bleek van Poolse origine te zijn.
Er zijn heel veel factoren te bedenken die iemand tot een moord kunnen brengen. Maar je moet oppassen met zulke verbanden want omdat het brein symmetrisch werkt denken mensen dat als er staat 'indien moord dan dit en dat en dat vroeger plus deze factoren' geneigd zijn er van te maken 'als je dit en dat hebt meegemaakt, of een zekere predispositie hebt van en of in die situatie terecht komt moord je' dat is nl. iets helemaal anders en het laatste komt geenszins uit het eerste voort. Maar bon, terzake; enkele omstandigheden of factoren waar moord mee samenhangen:
Mensen worden het vaakst vermoord door hun familieleden, vrienden, buren of kennissen. (Naasten dus).
Mensen die moorden zijn vaker mannen. Het zijn vaak mensen die vroeger een dier hebben vermoord. Het zijn vaker armen.
(Nogmaals, zeg aub nooit 'als arm, dan moord' maar herinner dat het is :als moord, dan vaak arm')
Ik durf daar nog aan toevoegen dat ook de aanwezigheid van een wapen een faciliterend effect kan hebben op het plegen van een moord. (Denk daarbij vooral aan mensen die impulsief zijn en moorden, plus de onderzoeken waaruit bleek de aanwezigheid van een wapen iemand agressiever doet reageren.)
Enkele factoren waarvan ik denk dat die mensen wel tot moord kunnen drijven, voornamelijk frustratie die opgebouwd is, verveling helaas en erg genoeg ook, onder bevoegdheid staan van een autoriteit waardoor je het gevoel krijgt niet meer zelf verantwoordelijk zijn voor je daden (denk aan soldaten in het leger), vreselijke omstandigheden, wrede dingen gezien hebben (trauma's), wraak, ...
Enfin, ik denk dat er gebeurtenissen bestaan die je kan meemaken die zo wreed zijn dat ze bij bepaalde personen zulk een sterke impact hebben dat ze gevoelloosheid veroorzaken... en geen geweten meer tot gevolg hebben (denk aan psychopaten).