Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Moordenaars

Re: Moordenaars

door Manu- » di 15 aug 2006, 11:03

Er loopt op dit moment een onderzoek naar impulsieve moordenaars en geweldplegers, ze denken dat het te maken heeft met de prefrontale hersenschors Hierin wordt het plannen en sturen van gedrag en het houden van overzicht geregeld. Het ziet ernaar uit dat deze gebieden van de hersenen slechter presteren dan bij gewone personen.

Verder zijn er ook talrijk van ( omstreden ) biologische verklaringen voor afhankelijk van de chromosomen van de dader bv ; Mannen met een extra Y-chromosoom zouden agressiever zijn, mannen met een extra X-chromosoom een gebrek aan mannelijkheid hebben. Mannen met een XYY-constellatie zouden onstabiel zijn, immatuur, geen schuldgevoel hebben en meerdere schijnbaar zinloze vermogensdelicten begaan.

Ik ben van mening dat het niet allemaal zo simpel te herleiden zal zijn naar een specifiek iets in je hersens. Hoewel die grote massa me nog seeds verwonderd en ik het dus niet uitsluit.

Re: Moordenaars

door Zwarte roos » ma 07 aug 2006, 20:36

evilbu schreef:ik dacht even dat je het over dit had, maar daarvoor is je post te vroeg denk ik  

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.asp...DMF14042006_030

In het kort : een 17-jarige jongen is in Brussel Centraal, al wachtend met een vriend op een vriendin, aangesproken door twee mannen die aanwijzingen vroegen.  Toen ze grepen naar zijn MP3 speler, verzetten ze zich en werd hij vijfmaal neergestoken,waarna ze vluchtten met de MP speler.  De jongen is gestorven.

Deze zaak schokt Belgie erg.  Een 17jarige jongen is tijdens het spitsuur in een van de belangrijkste stations van de stad zomaar vermoord voor een prul, ie had nog zeventig jaar ouder kunnen worden.

Tja, de daders waren van Noord Afrikaanse origine.  Dit zal zeker opnieuw de spanning verscherpen, net zoals de naar hier uitgezaaide Parijse rellen, zal dit zeker in de Belgische gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 een ruk naar extreem rechts betekenen.
De dader van deze moord bleek van Poolse origine te zijn.

Er zijn heel veel factoren te bedenken die iemand tot een moord kunnen brengen. Maar je moet oppassen met zulke verbanden want omdat het brein symmetrisch werkt denken mensen dat als er staat 'indien moord dan dit en dat en dat vroeger plus deze factoren' geneigd zijn er van te maken 'als je dit en dat hebt meegemaakt, of een zekere predispositie hebt van en of in die situatie terecht komt moord je' dat is nl. iets helemaal anders en het laatste komt geenszins uit het eerste voort. Maar bon, terzake; enkele omstandigheden of factoren waar moord mee samenhangen:

Mensen worden het vaakst vermoord door hun familieleden, vrienden, buren of kennissen. (Naasten dus).

Mensen die moorden zijn vaker mannen. Het zijn vaak mensen die vroeger een dier hebben vermoord. Het zijn vaker armen.

(Nogmaals, zeg aub nooit 'als arm, dan moord' maar herinner dat het is :als moord, dan vaak arm')

Ik durf daar nog aan toevoegen dat ook de aanwezigheid van een wapen een faciliterend effect kan hebben op het plegen van een moord. (Denk daarbij vooral aan mensen die impulsief zijn en moorden, plus de onderzoeken waaruit bleek de aanwezigheid van een wapen iemand agressiever doet reageren.)

Enkele factoren waarvan ik denk dat die mensen wel tot moord kunnen drijven, voornamelijk frustratie die opgebouwd is, verveling helaas en erg genoeg ook, onder bevoegdheid staan van een autoriteit waardoor je het gevoel krijgt niet meer zelf verantwoordelijk zijn voor je daden (denk aan soldaten in het leger), vreselijke omstandigheden, wrede dingen gezien hebben (trauma's), wraak, ...

Enfin, ik denk dat er gebeurtenissen bestaan die je kan meemaken die zo wreed zijn dat ze bij bepaalde personen zulk een sterke impact hebben dat ze gevoelloosheid veroorzaken... en geen geweten meer tot gevolg hebben (denk aan psychopaten).

Re: Moordenaars

door technofreak » vr 04 aug 2006, 18:11

Dit boek zal je mss ook wel interresant vinden. Het is van Jef Vermassen, een zeer goede Belgische strafpleiter.

Zie link > http://www.advocatie.nl/page?1,54

Re: Moordenaars

door wombat » ma 24 jul 2006, 15:02

nabz schreef:Moordenaars

Er worden veel moorden gepleegd, elk jaar weer en in elk land op aarde. Hoezo doen mensen dit naast haat. Ik bedoel dus niet iemand die een slecht verleden heeft meegemaakt en die in oorlogs gebied heeft geleeft.

Hoe komt het dan sommige mensen willen moorden.  

Is het lust?

Is het drang?

Is het mss seksuele voorkeur (net als iemand die van SM houd alleen dan in extreme vorm)

Ik weet niet veel over moordenaars, mss jullie wel??
Wat dacht je van geld.

Op discovery zijn wat series geweest over moordenaars. Moorden worden om de meest uiteenlopende redenen gepleegt. Lust is er een van, dat zijn seriemoordenaars.

Maar geld is een hele sterke reden om iemand om zeep te helpen.

Re: Moordenaars

door B@rT » zo 14 mei 2006, 22:29

Ted bundy was een sociopaat, die voelt niet voor mensen omdat hij hun gedrag kan voorspellen alsof ze vastgelegd zijn. Ted Bundy was geen goede sociopaat, ik zou, als collega van Bundy, nooit iemand vermoorden omdat ik zal blijven terugdenken naar de tijd dat ik nog verliefd kon worden, de tijd dat gevoelens mij nog bedrogen en belangrijk waren. Man, ik ga hier veel mensen het stuipen op het lijf jagen =D (deze laatste zin alleen al, "hij kickt op terreur" hoor ik de mensen die wat weten over ADP al denken. Kan je verzekeren dat ik door niets een kick krijg). Ik kan me wel inbeelden dat bundy wraak nam op vrouwen omdat hij inde tijd dat hij nog voelde toch zo vaak gekwetst werd door hen, en daarom hetzelfde deed.

Re: Moordenaars

door Martin23 » zo 14 mei 2006, 16:18

gewoon schreef:
Veertje schreef:
gewoon schreef:In iedereen van ons schuilt een moordenaar...als de juiste omstandigheden zich voor doen zal jijzelf ook in staat zijn om te moorden...

De ene persoon heeft weinig nodig om de moorddrang te laten overwinnen...de andere zal enkel kunnen moorden uit zelfbehoud...
Is dat gewoon een mening van jezelf, of heb je hier onderbouwing/argumenten/bronnen voor?
Heb ik eens gelezen in een boek van Vermassen...een bekende advocaat en strafpleiter in Belgie...en hij kan het weten want hij komt constant in contact met moordenaars...
Ik heb geen bronnen daarvoor, dus het is mijn eigen mening. Ik moet de hele tijd wel denken aan het beroemde experiment van Milgram in de jaren 50.

Hierin werd een zogenaamde nietswetende sollicant voor een belangrijke baan(de onwetende proefpersoon) een kamer ingeleid, waarin een 'leerling' aan allerlei elektroden vast zat en de 'teacher" aanwezig was. De proefpersoon werd geinstrueerd een elektrische schok toe te dienen wanneer de 'leerling' een foutje maakte. De bedoeling was, dat de schokjes steeds meer werden opgevoerd. De meeste mensen gingen, omdat de 'teacher' dat zei, in de MEESTE gevallen tot 230 Volt(dat is twee keer zoveel als dat je je hoofd in een televisie stopt). Natuurlijk was de persoon die de schokken kreeg gewoon een acteur.

Daarom denk ik dat je niet per se een slechte jeugd hoeft te hebben gehad of in een extreme situatie hoeft te zitten om iemand te 'kunnen' vermoorden. Het kan denk ik gemakkelijker getriggerd worden, dan mensen in het algemeen denken.

Re: Moordenaars

door Windsurfer » wo 10 mei 2006, 10:09

Vincent1976 schreef:Ted Bundy was verliefd op een ene Stephanie (als ik het me goed herinner)

en al zijn slachtoffers leken op deze vrouw.

Je zou misschien denken dat Bundy gewoon gestoord was, maar psychologisch valt dus wel het een en ander te verklaren.
oh, dus al zijn slachtoffers leken op die Stephanie. Nee, dan is hij niet gestoord, want het is te verklaren :P :roll:

OMG

Re: Moordenaars

door Vincent1976 » ma 08 mei 2006, 01:28

Ted Bundy was verliefd op een ene Stephanie (als ik het me goed herinner)

en al zijn slachtoffers leken op deze vrouw.

Je zou misschien denken dat Bundy gewoon gestoord was, maar psychologisch valt dus wel het een en ander te verklaren.

Re: Moordenaars

door gewoon » ma 08 mei 2006, 01:17

Dit lijkt me niet iets waar de expertise van een strafpleiter ligt. Deze expertise lijkt me eerder onder te brengen bij een socioloog.


Ik weet zeker dat moordenaars meer zullen vertellen tegen hun advocaat dan tegen een socioloog/psycholoog...

Re: Moordenaars

door Wouter_Masselink » ma 08 mei 2006, 00:42

Dit lijkt me niet iets waar de expertise van een strafpleiter ligt. Deze expertise lijkt me eerder onder te brengen bij een socioloog.

Re: Moordenaars

door gewoon » ma 08 mei 2006, 00:17

Veertje schreef:
gewoon schreef:In iedereen van ons schuilt een moordenaar...als de juiste omstandigheden zich voor doen zal jijzelf ook in staat zijn om te moorden...

De ene persoon heeft weinig nodig om de moorddrang te laten overwinnen...de andere zal enkel kunnen moorden uit zelfbehoud...
Is dat gewoon een mening van jezelf, of heb je hier onderbouwing/argumenten/bronnen voor?
Heb ik eens gelezen in een boek van Vermassen...een bekende advocaat en strafpleiter in Belgie...en hij kan het weten want hij komt constant in contact met moordenaars...

Re: Moordenaars

door Veertje » zo 07 mei 2006, 13:24

gewoon schreef:In iedereen van ons schuilt een moordenaar...als de juiste omstandigheden zich voor doen zal jijzelf ook in staat zijn om te moorden...

De ene persoon heeft weinig nodig om de moorddrang te laten overwinnen...de andere zal enkel kunnen moorden uit zelfbehoud...
Is dat gewoon een mening van jezelf, of heb je hier onderbouwing/argumenten/bronnen voor?

Re: Moordenaars

door gewoon » zo 07 mei 2006, 00:44

In iedereen van ons schuilt een moordenaar...als de juiste omstandigheden zich voor doen zal jijzelf ook in staat zijn om te moorden...

De ene persoon heeft weinig nodig om de moorddrang te laten overwinnen...de andere zal enkel kunnen moorden uit zelfbehoud...

Re: Moordenaars

door Martin23 » vr 05 mei 2006, 02:03

Ik kan proberen wat licht te werpen op de vraag door een omweg te maken naar de sociale psychologie.

Als ik denk aan hoe iemand kan komen tot een moord, dan denk ik eigenlijk aan hoe beinvloedbaar mensen kunnen zijn in hun acties.

Bijvoobeeld, bij voetbalwedstrijden waar rellen zijn, kan iemand(die normaliter volledig vreedzaam is) opeens in een zodanige massa heel erg aggressief worden. Dat probeert men onder andere te verklaren dat je persoonlijkheid op dat moment vervlakt wordt en dat je acties voornamelijk geleid worden door de menigte waarin je je bevindt.

Met andere woorden, mensen zijn heel erg beinvloedbaar. Volledig vreedzame en menslievende mensen gingen in de tweede werereldoorlog zich volledig vrijwillig(sommigen) aanmelden bij de SA of de SS.

Ik denk dat veel impulsieve moorden gepleegd worden in een moment en ik geloof daarbij ook dat veel moordenaar op het moment dat ze de moord plegen op het moment zelf de consequenties van die moord niet in hoeven te zien. Het is namelijk een feit dat 'doden'(hoe vreselijk het ook indruist tegen onze ideaaltypisch opvattin van de mens) iets is wat ook de mens eigen is...

Groet,

Martin van Duijn

Re: Moordenaars

door Veertje » do 27 apr 2006, 08:48

Dat komt eigenlijk vaker voor dan men denkt. Zo zijn acties zoals 'tegenzinloosgeweld' erg goed.
Acties tegen zinloos geweld voorkomen zaken zoals Elke ze beschrijft volgens mij niet.

Wat betreft de topic vraag kan dit misschien een beetje licht op de zaak werpen:
4. Typen moord

De ene moordzaak is de andere niet. In de Nederlandse en buitenlandse literatuur over moord en doodslag wordt dit steevast benadrukt. Moorden kunnen worden onderverdeeld op basis van verschillende criteria. Het in dit artikel gebruikte classificatieschema is geïnspireerd door eerder onderzoek naar moord en doodslag in Nederland. De indeling vond plaats op basis van een aantal kenmerken van de moordzaken en van de daders en slachtoffers. De moorden zijn vooral ingedeeld op grond van de relatie tussen de daders en slachtoffers en de context waarin de moord heeft plaatsgevonden. Deze werkwijze sluit het nauwst aan bij verschillende criminologische theorieën en bij mogelijkheden tot interventies. ..........

..........

Staat 2

Aantal slachtoffers naar type moord en doodslag in de periode 1992–2001

absoluut,  in % van het totaal,   in % van het aantal opgeloste moorden

 

Partnerdoding    474,   19,   23

Kinderdoding     85,     3,     4

Ouderdoding     48,      2,     2

Overige moorden in familiesfeer   116,     5,     6

Moorden in crimineel milieu   278,   11,   14

Ruzies     509,   20,   25

Roofmoorden    182,    7,     9

Seksuele moorden     95,    4,     5

Onbekend     252,    9,    12

Niet opgeloste moorden      5,  10,    20

Totaal 2:     549,  100,   100

Bron: Databank Moord en Doodslag - NSCR.
Sorry, kreeg het niet voor elkaar in tabelvorm.

bron van het CBS

Misschien dat er op de site van het cbs nog meer te vinden is.