Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Complexe getallen

Re: Complexe getallen

door Vnze » za 02 jan 2010, 23:31

Dat staat ergens op een van de oneindige kladbladen die ik gebruikt heb :eusa_whistle:

In elk geval heb ik dus gewoon de 4 wortels ingevult in (x-x1)(x-x2)(x-x3)(x-x4)=0 en dan wat uitgwerkt volgens allerlei rekenregels en dan herleid tot x²+Bx/A+C/A=0 en dan was B/A het gezochte antwoord maar ik weet het niet vanbuiten en moet nu mijn verjaardag gaan vieren.

Re: Complexe getallen

door Safe » za 02 jan 2010, 14:07

Vijf minuten lijkt me heel netjes!

Nu graag je antwoord.

Re: Complexe getallen

door Vnze » za 02 jan 2010, 12:23

Heb ik gedaan, duurde nog geen 5 minuten dus het is wel doenbaar. Maar mijn leerkracht kennende is het examen veel moeilijker als het voorbeeld examen dus zal het uiteindelijk toch wel niet zo makkelijk zijn...

Re: Complexe getallen

door Safe » do 31 dec 2009, 10:09

Het lijkt gemakkelijk (en dat is het misschien ook, qua idee), maar voer het eens uit en check de tijd die je aan een (goed) antwoord besteed. Ik ben benieuwd.

Re: Complexe getallen

door TD » do 31 dec 2009, 00:20

nog een geluk dat de rest nog moeilijk is of ik zou nog eens kunnen slagen op dat examen :lol:
Ja, want dat willen we sowieso voorkomen :eusa_whistle:

Re: Complexe getallen

door Vnze » do 31 dec 2009, 00:16

2 woorden:

Te makkelijk :eusa_whistle:

nog een geluk dat de rest nog moeilijk is of ik zou nog eens kunnen slagen op dat examen :lol:

Re: Complexe getallen

door TD » wo 30 dec 2009, 20:42

Als alle wortels gegeven zijn, heb je via die ontbinding inderdaad de gezochte veelterm.

Re: Complexe getallen

door Vnze » wo 30 dec 2009, 18:59

TD schreef:Ben je zeker dat je hier de tegengestelde en niet de toegevoegde bedoelt?

Dan zou je namelijk uitkomen op een veelterm met reële coëfficiënten...
Het komt letterlijk uit een voorbeeld examen dat online staat, alleen moest ik de formules overtypen want die werden niet mee gekopierd, daar heb ik een fout gemaakt met die z en e inderdaad.

Lijkt mij gewoon een verbazend makkelijke examenvraag, zeker als je weet dat ik op de rest van het exame gemiddeld een half uur per vraag ben bezig geweest en deze zag ik na 2 minuten.

Maar als niemand zegt dat mijn methode verkeerd is of dat ik de opgave verkeerd begrijp zal het inderdaad zo makkelijk zijn :eusa_whistle:

Re: Complexe getallen

door Basiliek. » wo 30 dec 2009, 10:52

Je hebt de 4 wortels dus moeilijk is het niet meer :eusa_whistle: .

Re: Complexe getallen

door TD » di 29 dec 2009, 21:30

De complexe getallen 1-J, de tegengestelde van -1+j
Ben je zeker dat je hier de tegengestelde en niet de toegevoegde bedoelt?

Dan zou je namelijk uitkomen op een veelterm met reële coëfficiënten...
z^(j*2pi/3) en de complex toegevoegde van het laatste getal
Waarschijnlijk e^... in plaats van z^...?
Is deze echt zo simpel als alles gewoon opschrijven als (x-x1)(x-x2)(x-x3)(x-x4) ...
Als m'n opmerkingen hierboven kloppen, zal dat inderdaad werken.

Complexe getallen

door Vnze » di 29 dec 2009, 21:26

Goede avond iedereen

De complexe getallen 1-J, de tegengestelde van -1+j , z^(j*2pi/3) en de complex toegevoegde van het laatste getal zijn de wortels van een veeltermfunctie. Geef de coëfficiënt van de tweede graadsterm in deze veeltermfunctie, indien de coëfficiënt van de hoogste graad één is.

Dit is een opgave van een voorbeeldexamen, ik wou deze eigelijk vanavond niet meer maken maar toen ik de opgave eens gelezen had vroeg ik mij iets af...

Is deze echt zo simpel als alles gewoon opschrijven als (x-x1)(x-x2)(x-x3)(x-x4) met de x1 tot x4 de wortels uit de opgave, dan alles uitwerken tot je de veeltermfunctie hebt en dan gewoon het antwoord aflezen? Dat kan toch echt niet volgens mij want de rest van de oefeningen zijn stukke moeilijker als deze maar ik weet niet hoe ik de opgave anders moet interpreteren... Sugesties?