Sorry voor mijn late reactie.
Dit is een voorschrift die ik van school heb (tekst iets aangepast):
- Zorg voor een hars dat geschikt is voor een anionbepaling.
- Het hars moet je suspenderen in 4M Natronloog en laat het 10 minuten onder af en toe roeren reageren. Decanteer de natronloog en herhaal dit gehele proces nog 2 maal. (Het kan zijn dat het hars blijft drijfen en dan is het noodzakelijk om het natronloog er onder weg te zuigen)
- Was nu het hars neutraal t.ov. water onder af en toe roeren. Decanteer het water en blijf dit proces herhalen tot het water met daarin je hars pH-neutraal is. Meet dit met universeel indicator.
Nu kom het moeilijkste gedeelte:
Je moet zorgen voor een glazen kolom (glazen buisje met een diameter van 1 à 2 cm en een lengte van ongeveer 20 cm) waarop je een "vat" kan plaatsen met een kraantje. Dit is je "eluensvat"(= "mobiele fase vat"). Onder op de kolom moet een ander kraantje zitten. Hier komt het eluaat (vloeistof vanuit de kolom) uit.
Deze kraantjes zijn er voor bedoelt dat je de instroom van mobiele fase en uitstroom van het eluaat gelijk houdt. DIT IS ZEER BELANGRIJK.
Voor het kraantje dat aangesloten zit op de kolom moet een plukje glaswol geplaatst worden ivm het hars dat het kraantje kan verstoppen.
Wanneer het hars pH neutraal is gooi je het hars samen met het laatste beetje water in de kolom. Vul de kolom voor 50%, max 75% met hars. Laat het hars eventjes uitzakken maar VOORKOM DAT HET HARS DROOG VALT. Je kraantje moet dus dicht zijn!!!!! Laat een klein beetje water op het hars staan want dit voorkomt bij de verdere handelingen het droogvallen.
Nu breng je 1,0 ml monster (water met Cl-, dus met zo min...liefst geen andere anionen) op de kolom.
Nu plaats je bovenop de kolom je eluensvat. In dit vat zit water.
Nu zet je de kraantjes even hard aan (ongeveer 1 druppel/seconde) en vang het eluaat op in een bekerglas. VOORKOM HET DROOGVALLEN VAN HET HARS!!!! Vang zo een 100 ml aan eluaat op.
Dit eluaat kan je titreren met zoutzuur en met een kleine berekening reken je uit hoeveel Cl- ionen in je water zit.
Dit is de proef
Klik even mijn profiel aan en stuur me even een e-mailtje want dan stuur ik je iets heel erg handigs door waardoor je het helemaal goed gaat begrijpen.
Ik hoop snel van je te horen.
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.