in het eerste geval maak je in elk geval één denkfout (en in het tweede geval kom je mogelijk per ongeluk goed uit, dat zie ik zo gauw niet, er zijn immers ook maar twee mogelijkheden)
denkfout:
Hierbij is mijn duim de kracht, die naar boven wijst.
dat doet die niet: de draaiing wordt juist afgeremd, (bewegingsenergie wordt omgezet in elektrische energie) kracht op de draad is dus juist naar beneden gericht.
beschouw de zaak eenvoudiger, zonder krachten:
Het doordraaiende draadraam bemerkt een afnemende flux door het draadraam doordat het draadraam steeds minder dwars op het magneetveld van de externe magneet komt te staan.
Er gaat dan een inductiestroom lopen die poogt de flux in stand te houden door rond de stroomdraad een cilindervormig veld op te wekken. In de huidige stand is dat dus met de klok mee rond de linkse draad.

- veld 626 keer bekeken
welke linkerhandregel of rechterhandregel of kurkentrekkerregel je nu wil gebruiken doet er niet toe: als je die maar correct gebruikt vind je de stroomrichting zoals aangegeven
mijn wijsvinger naar mij toegericht. Dit is dus de stroomzin van de geladen deeltjes (hier dus de elektronen), dus de conventionele stroomzin zal de andere kant zijn.
ik ken geen linkerhand- rechterhand- of kurkentrekkerregels die NIET rechtstreeks met de conventionele stroomzin werken. Mogelijk maak je hier dus twéé fouten die samen een goed eindantwoord opleveren, maar daarom niet minder fout zijn.
. Als dát je probleem is wil ik "mijn" rechterhandregel voorstellen, die universeel is (vingers, duimen etc symboliseren in alle gevallen hetzelfde) en dus minder verwarring oplevert.

- rechterhandregel 627 keer bekeken

- rechterhandregel 3 627 keer bekeken