Puzzel Puzzels
joneo
Artikelen: 0

toonshoogte xylofoon

Ik kocht onlangs op de vrijmarkt een kleine xylofoon voor mijn kleindochter.
Het viel me op dat de tonen onderling klopten en ze bleken te matchen met de piano.
Bij een "gelijkzwevende" stemming neem de frequentie per halve noot toe met een factor 1,05946309; dat is de 12e machtswortel van 2, zodat bij een octaaf de frequentie precies is verdubbeld.
Bij een gitaar zie je dat terug in de resterende snaarlengte bij de opvolgende fretten.
Bij deze xylofoon is het verschil in lengte van de trilstaafjes een geheel andere factor:
een octaaf hoger is niet een factor 2 kleiner, maar slechts 1,42
De staafjes zijn even dik en breed. Hoe zit dat?

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 6 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

ads

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

HansH
Artikelen: 0

Re: toonshoogte xylofoon

het gaat om de veerconstante gebaseerd op doorbuiging samen met de massa. doorbuiging per mm balklengte is gerelateerd aan koppel. en koppel zit ook weer de lengte in. ik heb de formules niet in mijn hoofd maar zou me niets verbazen als daar ergens een 3e macht in komt. maar iemand kan dit vast netjes afleiden. basis mechanica neem ik aan.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Terug naar “Optica en Akoestiek”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!