Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
wnvl1
Artikelen: 0

Re: Wat is Informatie ?

Op een CD gebruiken ze CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Code) om fouten te detecteren, corrigeren en zo nodig te maskeren. Dat maakt CD’s robuust tegen krassen en stof. Met CIRC kan je tot 4000 opeenvolgende bits (≈ 2,4 mm kras) volledig herstellen. Nog langere fouten kunnen gemaskeerd worden door interpolatie.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

HansH

wnvl1 schreef: vr 19 sep 2025, 23:55 Op een CD gebruiken ze CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Code) om fouten te detecteren, corrigeren en zo nodig te maskeren. Dat maakt CD’s robuust tegen krassen en stof. Met CIRC kan je tot 4000 opeenvolgende bits (≈ 2,4 mm kras) volledig herstellen. Nog langere fouten kunnen gemaskeerd worden door interpolatie.
klopt, error correctie is een manier om tot het randje van de afgrond te kunnen gaan. maar is niet de reden dat ze robuust zijn tegen ruis en dat was de boodschap. overigens jammer dat ze nooit iets bedacht hebben waarmee je ook kunt zien hoe sterk dat error correctie mechanisme zijn best moet doen. zo heb je niet in de gaten dat je cd of harddisk slecht aan het worden is en dus tijd om even tijdig een copie te maken of een nieuwe harddisk of nieuwe usb stick etc te kopen. pas als je de afgrond invalt merk je het maar dan is het al te laat. misschien wel een patent waard om dat in te bouwen. :D maar dat kan nu dus niet meer want hierbij gepubliceerd.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wnvl1

Met error-correctiecodes kun je gemakkelijk de grootte van de afwijking zolang dit binnen de correctiecapaciteit valt. Dat is geen patent, denk ik. Wij hebben dat vroeger uitgebreid bestudeerd op school.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

wnvl1 schreef: za 20 sep 2025, 00:30 Met error-correctiecodes kun je gemakkelijk de grootte van de afwijking zolang dit binnen de correctiecapaciteit valt. Dat is geen patent, denk ik. Wij hebben dat vroeger uitgebreid bestudeerd op school.
maar het is blijkbaar nooit gecombineerd met windows computers zodat je kunt zien wat de status is van je hardsisk of usb stickje waarbij je bv een popup windowtje krijgt als er iets einde levensduur begint te raken. of het is weer een van die opties die zover verstopt is dat niemand het gebruikt omdat niemand het weet te vinden. maar bekende technieken toepassen in een combinatie die nog niet eerder is gebruikt en niet voor de hand ligt (waarom is het er immers niet terwijl het oh zo handig zou zijn ?) kan nog steeds patenteerbaar zijn. hoe simpel het ook lijkt.
wnvl1

Bestaat al.

Veel SSD’s houden via SMART-attributen bij hoeveel fouten gecorrigeerd zijn en hoeveel niet-corrigeerbare fouten er zijn. Belangrijke SMART-velden zijn onder andere de Raw Read Error Rate of Read Error Rate, die aangeven hoe vaak leesfouten optreden voordat ECC ingrijpt, de Reallocated Sectors of Reallocated Event Count, die het aantal onbetrouwbare cellen dat is vervangen weergeven, en de Uncorrectable Error Count, die fouten toont die ECC niet kon herstellen. Met tools zoals CrystalDiskInfo voor Windows of smartctl voor Linux en macOS kun je deze waarden uitlezen. Het is normaal dat een SSD een groot aantal kleine gecorrigeerde fouten heeft; pas wanneer het aantal niet-corrigeerbare fouten toeneemt, duidt dat op een serieus probleem.
HansH

ik geef nog even de link naar een bericht in het andere topic: viewtopic.php?p=1268234#p1268234
omdat er veel overlap is en het niet handig is om alles 2 x uit te leggen. misschien handiger om die 2 topics samen te voegen om die reden of er in ieder geval eentje te sluiten met een verwijzing naar het andere topic. dit topic lijkt me het meest algemeen dus zou mijn voorstel zijn om deze open te houden.
HansH

wnvl1 schreef: za 20 sep 2025, 00:45 Met tools zoals CrystalDiskInfo voor Windows of smartctl voor Linux en macOS kun je deze waarden uitlezen. Het is normaal dat een SSD een groot aantal kleine gecorrigeerde fouten heeft; pas wanneer het aantal niet-corrigeerbare fouten toeneemt, duidt dat op een serieus probleem.
dat is dus precies het probleem. 'de gemiddelde gebruiker' zal zich niet bewust zijn van het bestaan van zulke tools en gaat daar ook niet naar zoeken voordat diegene een probleem met de computer of data opslag tegenkomt. en dan is het dus al te laat.
Dus beter dat windows de gebruiker actief en op tijd inlicht wat nu dus blijkbaar niet gebeurt. En dat terwijl er wel een heleboel snufjes bij komen waar naar mijn idee mensen meer nadeel dan voordeel van hebben.

nummer 1 van irritantste feature blijft voor mij powerpoint die zich in allerlei bochten probeert te wringen om maar lijntjes te verbinden naar standaard punten, terwijl de gebruiker dat in de meeste gevallen helemaal niet wil met als resultaat scheve lijntjes. ik heb daar dagelijks nog veel last van en weet niet hoe ik dat uit kan zetten.

nummer 2 is het balkje bovenaan je scherm wat zich vanuit de bovenkant van je scherm openbaart op het moment dat je een window vanaf een ander scherm er naartoe verplaatst met als doel om dat windows aan alle kanten wat groter te maken. dat extra feature grijpt dan zijn kans en splitst je scherm op in bv een half scherm. en daar zat je nu net niet op te wachten. en ik weet ook niet hoe ik het uit kan zetten
Maar dit alles is off topic hier dus beter een apart topic van maken. zal ik doen als ik even tijd heb.
HansH

HansH schreef: za 20 sep 2025, 07:25
Maar dit alles is off topic hier dus beter een apart topic van maken. zal ik doen als ik even tijd heb.
done. zie viewtopic.php?p=1268243#p1268243
dus verdere reacties daarop graag ik dat topic.
Regor

@wnvl1 en HansH,

Jullie wijken behoorlijk af van de topic, wellicht omdat jullie daarover meer weten dan over "informatie" op zich !
HansH

dat komt denk ik omdat je openingsbericht geen enkele richting aangeeft over wat voor soort informatie je het wilt hebben. er is al meerdere malen aan jou gevraagd om het specifieker te definieren als je dat anders wilt.
vijv

vijv schreef: vr 19 sep 2025, 15:56
Regor schreef: vr 19 sep 2025, 15:36 informatie is geen getal !
Dat had je al gezegd maar waar besluit je dat uit, (En ik zeg niet dat je ongelijk hebt)
Regor,

Ik zit nog altijd op een argument hierover te wachten.

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda - 2026 - 1 dag op 1 pagina - LIMA - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Regor

Zoals "Grootheid = Maatgetal x Eenheid "
Is "Informatie = Maatgetal x Eenheid
Informatie als begrip is GEEN GETAL
Het Maatgetal ervan is EEN GETAL
De eenheid ervan is bit of Qubit
(Was dat nu zo moeilijk ....... als antwoord op de vraag in mijn topic .........en jullie maar doordraven over van alles en nog wat, en weeral ontgaat de essentie jullie.)
......................................................
Wat nog fundamenteler is :
1. Informatie is alle mogelijke "kennis" over "iets" wat " bestaat"
2. Er bestaan geen "soorten" informatie ...... zoals er geen "soorten" lengtes bestaan.

Mijn besluit is dat jullie te veel parate kennis hebben en te weinig fundamenteel inzicht !

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!