Michel Uphoff
Moderator
Artikelen: 0

Re: Rotatie en baanresonantie inhomogene massa

Op andere wijze benaderd, kom ik voor wat betreft het moment tot dezelfde conclusie. Alleen zit er in mijn benadering een gering verschil tussen de totale gravitatiekrachten die inwerken na een 180 graden rotatie van een niet homogeen object.
descheleschilder

Ik wou net schrijven dat ik dacht dat de hamer met de steel naar buiten gaat draaien (na lange tijd en in een 1:1 resonantie met zijn baan om de Aarde), toen ik zag dat Michel Uphof dat ook had geschreven. Is dat niet de toestand van de laagste energie waar elk systeem naar "streeft"? Bovendien zal een centrifuge met daarin de hamer de lichtere delen naar de buitenkant doen bewegen, zoals met massa's in elke centrifuge het geval is. 
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!
jkien
Moderator

Getijden kun je beschrijven met de getijdenkracht (een schijnkracht, dus met beperkingen), zoals in het plaatje. Stel dat er middenin de maan een grote hamer zit die kan draaien, dan zal de steel zich in deze tekening horizontaal richten. Er is geen voorkeur voor steel naar links of naar rechts, want het krachtenveld is symmetrisch.
Getijdekracht
Getijdekracht 274 keer bekeken

De getijdenkracht lijkt zoals bekend niet op een centrifugale kracht.
Michel Uphoff
Moderator

@dss: Ik wou net schrijven dat ik dacht dat de hamer met de steel naar buiten gaat draaien...toen ik zag dat Michel Uphof dat ook had geschreven.

Wat ik geschreven heb komt overeen met wat jkien ook opmerkt: steel naar binnen of naar buiten maakt weinig uit.

de lichtere delen naar de buitenkant doen bewegen, zoals met massa's in elke centrifuge het geval is

Waarschijnlijk bedoel je dat in een vloeistof of gas de zwaardere elementen in een centrifuge naar de buitenzijde migreren, maar ik zie ook de parallel met getijdenkrachten niet; er ligt een ander principe aan ten grondslag.

Terug naar “Klassieke mechanica”