Java
Artikelen: 0

Troubleshooting: Drukregelaar Vacu

Ik heb een probleem dat ontzettend op mijn zenuwen werkt. In het labo staat een oude diafragma pomp (MZ 2C), deze wordt aangestuurd door een drukmeter / drukregelaar van het type CVC 24. Vacuubrand maakt geen reserve onderdelen meer en zit met de handen in het haar.

Wat is er gebeurt: eerst was de drukmeter defect omdat de fijnfilter verouderd was waardoor de zekeringen om de minuut moesten vervangen worden. De fijnfilter heb ik eruit geplugt en toen werkte het weer (even) opnieuw.

Daarna was de drukmeter opnieuw defect, ik heb hem bij een electricien binnengebracht want de drukmeter gaf geen enkele waarde meer op het display. Het werkte weer even tot er een kortsluiting kwam. Vermoedelijk is de kortsluiting het gevolg van het feit dat hij een soort brug gebouwd had tussen de twee pinnen van het beluchtingsventiel. De zekeringen zijn niet doorgesprongen, wel een gigantische elektrische kortsluiting en opnieuw een defecte drukmeter. (rode pijl)

Dan is er de zwarte pijl; dit is een connectie tussen het setpoint en de 'delta p' waarde. Via de knoppen van het setpoint stel je de gewenste druk in.

Delta p definieert de hysterese van de controller:

De som van Setpoint waarde en Delta p definieert de drempel voor de controller om de vacuüm klep te activeren.
Met een setpoint van 100 mbar en Delta p = 20 mbar krijg je een drempel van 120 mbar. Als de werkelijke druk deze grens bereikt, wordt het vacuüm ventiel geactiveerd. Door deze manier van werken, de Delta p-waarde mag nooit boven de gewenste waarde in te stellen, anders is er geen redelijke drukregeling.

Ik heb geen idee waarom die connectie is gemaakt, vroeger kon ik delta p onder het setpoint instellen, nu kon ik het alleen nog maar boven het setpoint instellen.

Feit is dat ik geen gesloten systeem meer heb en bijgevolg werkt de drukregelaar niet meer. De LED deed het nog wel vlak voor de drukregelaar een kortsluiting kreeg. Ook kreeg ik vlak voor de kortsluiting allemaal gekke waarden op het display. Ik had hem op 100 mBar ingesteld en plots daalde het naar 3 mBar. De trafo werd niet echt zeer heet, dus weet niet of het daar aan kan liggen.

Probleem is dat ik geen enkel idee heb hoe ik met troubleshooting kan beginnen als ik geen stroom of spanning kan meten. Ook het type soldeer heeft een te hoog smeltpunt, waarmee kan ik bijvoorbeeld de trafo eruit pluggen ?

Ik heb geen flauw idee wat de dingen zijn die snel defect gaan bij zo'n drukmeter en om eerlijk te zijn ken ik ook geen vakmensen die deze drukmeter kunnen herstellen. Meestal herstellen electriciens huis-tuin-keuken elektronca maar dit soort dingen kunnen ze blijkbaar niet.

Heeft er iemand tips ?
78554217_5983
78554217_5983 234 keer bekeken
69880845_5983
69880845_5983 235 keer bekeken
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Terug naar “Elektrotechniek”