JelmerMVL
Artikelen: 0

Folliculaire T-helpercellen / dendritische cellen

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen enerzijds folliculaire T-helpercellen (TFH-cellen) en anderzijds folliculaire dendritische cellen (FDC). Beide hebben ze volgens mij een rol in de germinal centers in de lymfeklieren voor de maturatie van B-cellen, maar hoe dat precies zit begrijp ik niet. Mijn leerboek geeft daar helaas ook geen duidelijke uitleg over.
anusthesist

Re: Folliculaire T-helpercellen / dendritische cellen

De folliculaire dendritische cel biedt het antigen aan, aan naïeve B-cellen waarna deze prolifereren tot plasmacellen of B-geheugencellen. Deze migreren naar het germinale centrum (deze ontstaat door antigenpresentatie) alwaar ze antilichamen uitscheiden.

De folliculaire T-helpercel biedt het antigen aan, aan naïeve T-cellen waarna deze prolifereren tot volwassen T-cellen (deze bevinden zich naast en onder de germinale centra in de cortex) en migreren naar de circulatie. Door middel van interactie met de folliculaire B-cel wordt het germinale centrum in stand gehouden, zoals geïnitieerd door de antigenpresentatie van de folliculaire dendritische cel met een naieve B-cel. Tevens zorgen deze TFH-cellen voor de selectie en overleving van de B-cellen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
JelmerMVL

Bedankt voor uw reactie.

Dus als ik het goed begrijp zorgen de folliculaire dendritische cellen voor de maturatie van B-cellen en de folliculaire T-helpercellen voor de maturatie van T-cellen en daarnaast de in stand houding van de germinal centers?

Ik heb namelijk geleerd dat de (normale) dendritische cel de enige cel is die naïeve T-cellen kan aanzetten tot maturatie.
anusthesist

Zo heb je het goed begrepen inderdaad, althans als ik de informatie uit Cellular and Molecular Immunology van Abbas, 5de editie mag geloven, want dit is zo specifiek dat dat al lang weggezakt is bij mij.

Ik weet niet welk boek jij hebt?

Opmerking moderator

Vanwege de diepgang van dit onderwerp heb ik het even verplaatst naar biologie > immunologie
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
JelmerMVL

Ik maak gebruik van 'The Immune System' van Parham, derde editie.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”