RMeester
Artikelen: 0

Welk materiaal? (Corrosie bestendig en elektrisch geleidend)

Hallo,

Voor een opdracht ben ik op zoek naar een materiaal dat elektrisch geleidend is.
Nu is het wel zo dat dit materiaal ook deels onder de grond gebruikt gaat worden zonder coating oid.
Mijn vraag is, en ik hoop dat ik op de goede plek heb gekozen, welk materiaal geleid redelijk tot goed en is corrosie bestendig?
Nu is het niet zo dat het eindproduct 100 jaar mee hoeft te gaan maar een maand of 6 zal toch wel prettig zijn.
Als ik ergens onduidelijk geweest ben hoor ik het graag alvast bedankt voor de input! :)
Michel Uphoff
Moderator

Re: Welk materiaal? (Corrosie bestendig en elektrisch geleidend)

Roestvast staal geleidt redelijk (wel minder dan gewoon staal en zeker minder dan koper) en is behoorlijk corrosiebestendig. Een en ander is afhankelijk van de exacte legering.

Maar voor slechts 6 maanden (en nog veel langer) kan je ook gewoon koper of zwaar verkoperd staal nemen, ze maken er niet voor niets aardpennen van.
RMeester

Bedankt voor het snelle antwoord Michel!
Nu is het wel zo dat het geleidende materiaal in een vorm van een (Behoorlijk dunne) draad gerealiseerd gaat worden.
Ik moet nog berekenen hoe dun precies maar dat zal 0.5 mm of kleiner worden.
Via dit draad wordt een Led lampje gevoed, zou het met zulke dunne draden nog steeds mogelijk zijn om dit te doen met bijvoorbeeld roestvast staal?
Ik heb begrepen dat hoe dunner de draad hoe groter de weerstand en dit zal met een minder geleidend materiaal wel extra sterk werken.
Nu ben ik zoals je vast kunt merken niet heel erg thuis in deze zaken vandaar dat ik hier hulp zoek, maar zijn die zaken te berekenen/op te zoeken?
Michel Uphoff
Moderator

Wat is de geschatte lengte van die draad, het voltage en het wattage van de lamp?

Waarom zulk dun draad en gebruik je niet gewoon geïsoleerd draad?
RMeester

Het draad moet breken bij een bepaalde impact vandaar de dikte.
De draad mag niet geïsoleerd zijn omdat deze gemeten moet kunnen worden of er een breuk in zit zowel visueel als met een kastje dat ik heb gemaakt ( het brandende ledje).
Ik heb werkelijk geen idee wat het wattage van het ledje is het voltage is 1,6 en de stroomsterkte plusminus 5 milliampère. (gewoon een standaard knutsel LEDje) 
De lengte van het draad gaat verschillen tussen ongeveer 40 cm en 150 cm.
Ik hoop dat het vage verhaal zo iets duidelijk wordt al ben ik bang van niet  :oops:
Michel Uphoff
Moderator

Met zo een lage spanning en stroomsterkte kan je bij deze lengte er vanuit gaan dat het dunste draadje dat je kan bemachtigen voldoet. Als de grond waarin het draadje loopt nat is en geleidt, kijk dan naar gelakt koperdraad. Dat is in zeer geringe diameters te koop, geïsoleerd door het laklaagje is breuk ook visueel eenvoudig te constateren. En als er geen beweging in die bodem zit, zal het laklaagje ook helpen te beschermen tegen oxidatie.

Dat draad kan je in diameters vanaf 0,05 mm kopen bij Conrad. Bijvoorbeeld 0,2 mm met een weerstand van ongeveer 0,5 Ohm per meter. (klik)
RMeester

Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord!

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”