Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
danny binda
Artikelen: 0

uranium

Ok ik heb begrepen dat het atoom van uranium veel neutronen en protonen heeft.

Quote: 

De zware elementen hebben altijd méér neutronen dan protonen. Dat komt omdat er meer neutronen nodig zijn om alle protonen bij elkaar te houden. Zo is het uranium atoom erg zwaar. Ongeveer 238 keer zo zwaar dan het water stofatoom. In de kern van het uraniumatoom bevinden zich 92 protonen. Er zijn dus ook 92 elektronen. Maar het aantal neutronen is maar liefst 146! In één uraniumatoom zitten dus 92 + 92 + 146 = 330 deeltjes. Natuurlijk heeft uranium ook andere isotopen. Het aantal neutronen in het uranium atoom is dan iets meer of iets minder. Maar uraniumatomen met 146 neutronen komen het meest voor.

Ok, er zitten dus 320 deeltjes ,daarom is uranium zwaarder dan lood.

Ik heb een vraag: 

Zitten de atomen ook dichterbij elkaar in uranium dan bijv glas atomen of staal atomen,of zitten ze op de zelfde afstand van elkaar als andere stoffen,en is het enigste verschil dat ze veel deeltjes bevatten?
tempelier

Re: uranium

Er bestaan geen glas atomen net zomin als dat er water atomen zijn.

Hoe dicht ze op elkaar zitten en vooral het waardoor is een ingewikkelde zaak.

Maar je antwoord kun je wel zelf vinden, immers je kunt de soortelijke massa van die elementen gewoon opzoeken.
Dat kun je vergelijken met hun atoommassa's en je hebt het.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
Jan van de Velde
Moderator

danny binda schreef:  
Ok, er zitten dus 320 deeltjes ,daarom is uranium zwaarder dan lood.

Ik heb een vraag: 

Zitten de atomen ook dichterbij elkaar in uranium dan bijv glas atomen of staal atomen,of zitten ze op de zelfde afstand van elkaar als andere stoffen,en is het enigste verschil dat ze veel deeltjes bevatten?
Wat ik blauw maakte is een vuistregel, maar geen regel. 
Verder, vergeet (voor de massa) die elektronen. , die maken samen ruwweg 0,025 % uit van de massa van een atoom. Als je alleen met protonen en neutronen rekent heb je gelijk van het ene atoom naar het andere heel bruikbare massaverhoudingen. 

Atomen zitten niet in alle stoffen even dicht opeen.
manier van onderzoek:
bepaal zoals je voor Uranium deed de atoommassa (alleen protonen en neutronen, dus voor U is dat 238)
dat vertelt je gelijk hoeveel gram 1 mol van die atomen zal wegen.
Zoek dan de dichtheid van een stof op, voor uranium is dat ongeveer 19100 g per dm³
deel op elkaar, 238/19100 = 0,0125 liter per mol atomen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Fuzzwood

Achtergrondinformatie: het idee van mol heb je zelf al een beetje besproken toen je stelde dat een U238 atoom 238 kerndeeltjes bevat. Nu is het mooie van protonen en neutronen dat deze ongeveer evenveel wegen. Als ik een mol (= een getal. Net zoals 12 met een dozijn kan worden aangeduid en een gros met 144) aan U238 atomen heb, dan heb ik ook 238 gram aan U238. Met moleculen werkt dit eender. Een watermolecuul (H2O) weegt in totaal 18 atomaire massa eenheden (AMU waar u voor units staat). Heb ik een mol watermoleculen, dan heb ik 18 gram water.
danny binda

ok ok ik heb straks nog een vraag maar dat moet op een nieuwe pagina ik ga dit alles de eerste 5 uur bestuderen, jongens jullie zijn meesters meesters !

supermensen zijn jullie echt waar !

dank
Michel Uphoff
Moderator

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in natuurkunde en is daarom verplaatst.

Terug naar “Natuurkunde”