Dus misschien toch geen donkere energie! Opwindend.
Dit is mij wat al te gehaaste en te slordige wishful thinking. Kennelijk heeft de communicatieafdeling van de Arizona universiteit het nuttig gevonden het 'nieuws' weer wat te hypen. Dit nieuws dat er
mogelijk twee klassen van Ia supernovae bestaan is inmiddels ruim een half jaar oud, zie het wetenschappelijk paper in de bijlage.
De onderzoekers hebben het vermoeden dat er niet alleen twee klassen van deze exploderende sterren bestaan, waarbij de ene groep wat minder helder is dan de andere-, maar ook dat de verdeling van de heldere en minder heldere supernovae niet uniform is over de afstand (tijd).
Omdat deze supernovae geacht worden allemaal ongeveer even helder te zijn (vanwege de zogenoemde Chandrasekhar limiet,
klik) worden deze als de standaardkaarsen voor de bepaling van zeer grote afstanden gebruikt.
Als die kaarsen inderdaad onderverdeeld kunnen worden in fellere en minder felle typen, waarbij de felle typen in meerderheid dichterbij lijken te staan dan kan dit - als het door vervolgwaarnemingen wordt bevestigd - betekenen dat de invloed van de donkere energie
minder groot is als gedacht.
"To be clear, this research does not suggest that there is no acceleration," Milne said, "just that there
might be less of it."
"We're proposing that our data suggest there might be less dark energy than textbook knowledge, but we can't put a number on it," he added.
klik
Hoeveel minder de versnelde acceleratie dan zou kunnen zijn, is niet bekend. En in het paper zelf geven de onderzoekers ook aan dat de onderzochte groep novae vrij klein is, en dat er grondig vervolgonderzoek nodig is om hum vermoeden te staven en
indien het correct blijkt de
eventuele invloed op de expansiesnelheid te bepalen.
Betekent dit dat er verkeerde aannames zijn gedaan betreffende quasars, zoals ik al vaak heb beweerd
Wat quasars hiermee te maken hebben is mij onduidelijk. Ik heb geen weet van quasars die als indicatoren voor kosmische afstanden kunnen dienen, en het lijkt mij ook heel erg onmogelijk. Heb je daar een betrouwbare bron voor?
Wetenschappelijk paper over de twee families Ia supernovae: