badeend127
Artikelen: 0
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 12:09

rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt

Beste,

Ik heb onlangs een paraboolvlucht gedaan. Een van de dingen waar ik niet goed aan uit kan is dat je terwijl het vliegtuig in stijgende lijn gaat ( op zijn max bijna in een hoek van 50 graden) je toch perfect kan rechtstaan in het vliegtuig. Logischer wijze zou je moeten omvallen lijkt mij. Voor de geinteresseerden hier een filmje :) http://m.youtube.com/watch?v=9XRZo8jnYkE

Als ik verder moet verduidelijken, laat het mij gerust weten.

Grtz
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt

1) wat bedoel je met "... dat 2 g vliegt..."
 
2) zolang dat vliegtuig steeds steiler omhoog gaat heb je een effect dat vergelijkbaar is met dat van een skateboarder die een halfpipe in gaat
 
3) de staande meneer in dat filmpje staat vooral zo stil omdat zijn voeten met banden aan de vloer van het vliegtuig bevestigd zijn. Hij staat niet alleen redelijk onverstoorbaar tijdens het stijgen, maar ook tijdens de vrije val.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
badeend127
Artikelen: 0
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 12:09

Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt

Beste,
 
Toegegeven, ik heb het niet zo goed uitgelegd :). Tijdens een paraboolvlucht ervaar je een tijd 2 g (tijdens het optrekken en het dalen) en een tijd 0 g (op de top van de parabool). Dit bedoelde ik dus met 2 g vliegen. Uw nr 2 beantwoordt echter mijn vraag waarvoor dank :)
 
Mvg,
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt

Het heeft inderdaad met de attitude van het vliegtuig te maken, waardoor de g kracht naar de bodem van het toestel gericht blijft. Zou je de manouvre uitvoeren terwijl je het vliegtuig horizontaal weet te houden dan zou de hoek van de ervaren zwaartekracht niet richting de vloer zijn maar varieren naar voor/achterwaarts waardoor je een kant op zou vallen.

Overigens vraag ik me af of die 2g bij het stijgen wel gehaald wordt. Een A300 met een minimale hoeveelheid brandstof weegt pakweg 100 ton, en is voorzien van 2 straalmotoren die ieder pakweg 200 a 250 kN voorstuwing geven. Bij die paraboolvlucht lijkt het meeste van het interieur echter te ontbreken, en wellicht zitten er ook grotre motoren onder die het mogelijk maken(?).

Maar de crux zit hem toch in de hoek waaronder men vliegt: Zou je in het gangpad gaan staan in een passagiersversie van de A300 tijdens take-off denk ik niet dat je blijft staan tenzij je je ergens steving aan kunt vasthouden.
Victory through technology
Gebruikersavatar
shimmy
Artikelen: 0
Berichten: 1.450
Lid geworden op: di 21 mar 2006, 17:16

Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt

Novespace, die dit filmpje maakte, gebruikt sinds vorig jaar een A310-300 en die trekken ze inderdaad maar op met 1,8g.
Zou je in het gangpad gaan staan in een passagiersversie van de A300 tijdens take-off denk ik niet dat je blijft staan tenzij je je ergens steving aan kunt vasthouden.
Dat heet gangpad surfen, wordt meestal uitgevoerd op een dienblad en daar zijn vast ook wel filmpjes van te vinden :-)
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt

Haha, het is ook iets dat mensen moeten proberen he :)

Level 2 is op een trolley gaan zitten en zien hoe hard je precies de galley in crashed?
Victory through technology

Terug naar “Klassieke mechanica”