Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
MartinusVB
Artikelen: 0

Hoe ziet men de uitdijing van het heelal in werking door een telescoop?

Wat ik me altijd afvraag is hoe men precies de uitdijing van het heelal opmerkt? Ziet men een groep sterrenstelsels uit elkaar dijen doorheen de tijd?
Ik las dat men een roodverschuiving van de kleur van het uitgezonden licht van de verste sterrenstelsels in alle richtingen rondom de Aarde in de verre verte. Klopt dat? Hoe neemt men dat waar? Met camera's die men kan terugspoelen? Ik zou graag foto's zien waar de uitdijing van het heelal zichtbaar wordt gemaakt. Hoe ziet men dit?
Alvast dank voor de informatie.
317070
Artikelen: 0

Re: Hoe ziet men de uitdijing van het heelal in werking door een telescoop?

Met foto's zoals deze.

In het spectrum dat je ziet, zijn er lijnen die afhankelijk zijn van de chemische elementen in de zon en andere sterren (en zo veel elementen zijn er niet). Zoals je hieronder kunt zien, is de kleur van die tweede cluster roder geworden, en daaruit kunnen we haar snelheid berekenen.
Afbeelding

Die spectrums zelf meten is echt eenvoudig met huis-tuin-keuken-gerief: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2488&pos=60&pid=70784
Om het op sterren toe te passen is wel weer complexer. Maar zo kun je gemakkelijk bestuderen welke lichtbron welk soort licht maakt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”