Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Daan Whale
Artikelen: 0

Plexiglas en zonnecellen

Wordt alleen UV-straling gebruikt om licht om te zetten in electrische energie bij zonnecellen?
Jan van de Velde
Moderator

Re: Plexiglas en zonnecellen

Opmerking moderator

verplaatst naar natuurkunde

Nee, integendeel, het rendement "opgewekte energie als deel van invallende energie" is bij UV licht juist opvallend laag omdat de invallende energie door weinig fotonen wordt aangeleverd. Alle energie van een foton boven de "band gap energy", zeg maar de energie nodig om een ladingsquantum te verplaatsen, wordt omgezet in warmte. 

Vergelijk het met voetbal, een goal is een goal, of de bal nou op het gemak over de doellijn rolt of met een noodgang in het net vliegt.

Die "spectral response" is natuurlijk wél materiaalafhankelijk:

spectral_response PV-cells
spectral_response PV-cells 374 keer bekeken

je ziet hier verticaal het rendement in ampère per watt invallend zonlicht uitgezet tegen horizontaal de golflengte voor diverse materialen. 

Zonnecellen zijn dus gevoelig voor alle golflengten met fotonenergieën boven hun band-gap-energie, maar als je mag kiezen tussen een UV-lamp of een IR-lamp om zo een PV-cel te laten werken ben je dus beter met een IR-lamp (dan haal je dus meer energie die je in de lamp stopte terug via je je PV-cel). 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Daan Whale

Ah ik snap het een beetje. Bedankt!

Ik wil namelijk uitproberen of gekleurd plexiglas worden gebruikt boven zonnecellen. Ik ben dan benieuwd hoeveel energie de zonnecel minder opleverd als je plexiglas (PMMA) of glas gebruikt. En waarom?

En wat zou er gebeurden als ik gekleurd glas/plexiglas gebruik?
Olof Bosma
Moderator

Gekleurd plexiglas is gekleurd omdat het fotonen van een andere kleur tegenhoudt. Het zonnepaneel ontvangt dan dus minder fotonen en geeft dus minder stroom.
dat wel natuurlijk
Thionyl

Dane Whale

Niet als filter direkt, maar wel als lichtverzamelaar aan de zijkanten. Wordt soms gebruikt in kunstwerken.   
LiA

Terug naar “Natuurkunde”