vincentcius
Artikelen: 0

omvormer piept

Beste electro technici ik heb zonnepanelen en daar om ook een omvormer.Het problem is eigenlijk dat ook al is mijn accu nog vol de omvormer toch gaat piepen .(de beveiliging van te lage accu)Nou zit er ook nog een beveileging op de laadregelaar dus ik dacht zo ik trek het boxje er wel uit zo dat I niet meer piept .Nou is het nadeel dat ik de boxje niet kan vinden .Weet er misch iemand waar het boxje zit zodat ik hem onschadelijk kan maken .vrg vincent
Bijlagen
IMG_0291
IMG_0291 4380 keer bekeken
IMG_0290
IMG_0290 4380 keer bekeken
IMG_0289
IMG_0289 4380 keer bekeken
IMG_0288
IMG_0288 4380 keer bekeken
IMG_0287
IMG_0287 4380 keer bekeken
IMG_0286
IMG_0286 4380 keer bekeken
Olof Bosma
Moderator

Re: omvormer piept

Ik zou zeggen: luister wat er piept en knip dan het draadje van die pieper door.
dat wel natuurlijk
Benm

Ik vermoed dat rechts van de bovenhoek van de transformator een buzzer zit. Ik kan het niet 100% zeker zeggen, maar dat zwarte cylindertje met een gaatje erin lijkt er wel heel veel op.

Je zou het kunnen desolderen, maar dat voorkomt natuurlijk niet dat de beveiling het apparaat uitschakelt. Ik zie een paar potmeters, wellicht kun je de limiet hoger instellen? Ik denk dan aan die blauwe multiturn rechtsonder, de andere twee zijn denk ik netspanning en frequentie.

PS: pas een beetje op als je hieraan gaat klooien. Het ziet eruit als een schakelende voeding waar vervolgens een gelijkrichter achter zit, en daarna electronica om 50 Hz te maken. Die schakelende voeding heeft een bufferelco waar je een flinke tik van kunt krijgen. Waarschijnlijk zit er wel een bleed resistor overheen, maar toch. Sowieso afblijven als het ingeschakeld is en even wachten voordat je iets aanraakt na uitschakelen.
Victory through technology
vincentcius

hoi benm bedankt voor je reactiie. Ook op dit forum ook al wijs .Ik heb zelf niet zoveel verstand van electro. Heb mezelf tijdje terug de basis geleerd uit het boekje electrinca voor dummys dus dan weet je het wel.Maar wil altijd meer leren. ik dacht inderdaad ook dat het dat ronde cilindertje was er liepen namelijk ook van die boxendraadjes naartoe.Ik knipte er eentje door en toen deed het apperaat het niet meer .Zeker inderdaad beveileging wat jij zei .Ik heb het maar weer vast gesoldeerd en hij werkte weer. Of zou ik de zwarte en de rode misch aan elkaar moeten solderen zodat het cirquit weer rond is ?Een potmeter ik dacht eigenlijk zelf dat er een zenerdiode of zo beetje stuk was.Ik zag ze trouwens op ali expres voor zeer weinig. Dus bestel er maar een exstra, maar dacht misch is het makkelijk te fixen .vrg vincent
Benm

Wat heb je precies doorgenipt, iets onderop de print of iets dergelijks?

Als ik het zo zie lopen er geen draden die alleen voor dat buzzertje zijn, dus zul je het hele ding moeten desolderen (dwz uit de printplaat halen door de pinnen aan de onderkant heet te stoken en het er dan uit te trekken). Je kan dit ook doen door een printspoor te onderbreken, mits er eentje is dat alleen naar de buzzer gaat en niet verder loopt naar andere onderdelen.

Wat een zenerdiode betreft: eerlijkgezegd heb ik die nog nooit een afwijkend voltage zien krijgen. Wel compleet open circuit of kortgesloten door teveel stroom, maar opeens van bijv 12 naar 11 volt gaan nimmer.
vincentcius

hoi benm. nee aan de bovenkant net naast dat gele ding (transformator) daar lopen twee draden zwart en rood).Ja ik zie dat de rode op de foto nog steeds is doorgeknipt ,net naast dat buzzertje waar een zwart draadje in loopt.Die overgens wel het buzzertje in loopt. Van de rode weet ik het niet zeker dat nam ik aan.Ik wilde het hele buzzertje er nog niet uit halen omdat ik nog niet wist of dit wel het boxje was.Maar toen ik op internet buzzertje intoetsde leek het er wel erg veel op ja.Ik heb de boel overgens weer in elkaar gezet draadje gesoldeerd en toen ik de zekering er uit trok was die beschadigt,misch door het trekken of het was al . maar nu vervangen en hij piept niet meer tot dusver, dus misch was dat het.Maar mocht het weer gebeuren doe ik denk ik wel wat jij zei .En ik zat nog te denken dat als ik het verwijderd heb (de buzzer)En de beveileging schakeld het apperraat uit. ik de buzzer gewoon vervang door een led lampje problem opgelost . Nou benm bedankt voor de raad .Ik heb weer veel opgestoken thanks vrg vincent
Benm

Denk dat de draad die je geknipt hebt meer deed dan het aansturen van de buzzer alleen, waardoor het geheel niet meer werkte.

LEDje met serieweerstand plaatsen waar de buzzer zat lijkt me best een idee. Afhankelijk van hoe het geschakeld zit zou je de 'fault' led op het frontpanel kunnen vervangen door een meer kleurig model waardoor je zowel de 'buzzer' status als de originele fault status kunt zien.
CoenCo
Technicus

Een plakbandje (liefst iets stevigs: duct-tape/gaffer-tape) op het gaatje plakken is ook een prima low-tech oplossing :)
vincentcius

nou coenco niet echt een goede oplossing lijkt me aangezien het geluid niet normal hard is.Maar toch bedankt want je brengt me wel op goed idee .Als ik het gaatje inderdaad afsluit met watje of zo ,en het geluid word veel minder. ik in ieder geval wel zeker weet dat het het boxje is .ha ha thanks
vincentcius

hoi benm .Nog iets onbedoeld geleerd van deze vraag hierzo tr.Ik dacht uit die rookmelders komt ook een super hoge piep .Dus dacht ik maak er eff eentje open voor de buzzer.Toen keek ik er in, stond er op dat er radioactief material in zit .Dus heb ik meteen eff geken op wikepedia hoe dat werkt ,en dus weer wat geleerd ha ha tienduizend rookmelders en je hebt een vuile bom ha ha .Ik draaf weer door hoor.ha ha gr

Terug naar “Elektrotechniek”