Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Rob van Grieken
Artikelen: 0

Nederlandse maanmissie?

Stel: ik zou een ondernemerschapsplan willen maken voor een Nederlandse maanmissie: het sturen van een Curiosity achtig wagentje wat gaat rondrijden op de Maan, wat wetenschappelijke proeven doen en, last but not least, een Nederlandse vlag(getje) plaatsen. Hoe zou ik dat aanpakken, wie kan ik bellen? En wat zou het ongeveer kosten? En zou het voor Nederlandse wetenschappelijke instituten toegevoegde waarde hebben? En hoe lang duurt het voordat de de raket daadwerkelijk kunnen lanceren? Ik ben benieuwd of dit ook een haalbaar commercieel plan is.
jkien
Moderator

Re: Nederlandse maanmissie?

Het is voordeliger en sneller om de Chinezen te vragen of ze voor de helft van het geld een Nederlands vlaggetje willen meenemen.
gallo

Je kan iedereen bellen maar of ze opnemen is een andere vraag.

India is er in 2014 in geslaagd voor 73miljoen USD een satelliet om Mars te krijgen, zij gebruiken een 'eigen' techniek die vele malen zuiniger is dan bijvoorbeeld projecten van de NASA, maar waarmee je reis wel wat langer duurt. Zie ook dit filmpje:  
https://www.youtube.com/watch?v=s96NgMBPTpE

Voor Nederlandse instituten zal het misschien weinig waarde hebben, voor Nederland zelf kan het natuurlijk wel een symbolische waarde hebben. Maar ik vraag me af of bijvoorbeeld de staat je subsidie zou geven want die helpen natuurlijk al het Europese programma. Maarja, aan de andere kant, als ze ook 80miljoen voor een Rembrandt betalen, wieweet maak je wel kans.

edit: de satelliet zelf kostte overigens 23miljoen USD, dus de reiskosten zullen dan max 50miljoen USD zijn. En 19miljoen USD is opgegaan aan voorstudies. Houd je over: 31miljoen USD. In India. https://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Orbiter_Mission

Rob van Grieken

Thanks Gallo, lijkt me dat er voor zo'n 100 miljoen en wat hulp uit India dus best een leuke (commerciële) maanmissie te organiseren is, mits die ook nog financieel gedragen wordt door overheid en/of bedrijfsleven.
Marko

Iets commercieels wat enkel geld kost en niets oplevert zal niet snel van de grond komen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Rob van Grieken

@Marko: ik denk dat er heel veel bedrijven zijn die daar best hun naam aan willen verbinden, maar goed, die discussie past hier niet op het forum.

Is die know-how eigenlijk aanwezig zijn in ons land? 
Benm

Eerlijkgezegd denk ik dat de financiering de belangrijkste issue is voor een dergelijk project. Technisch kan het wel - of we alles in nederland hebben durf ik niet te zeggen, maar wat we eventueel niet hebben is aan te schaffen.

Vraag is of je er 100 miljoen aan sponsorgeld voor binnen kunt harken - dat is ongeveer even veel als 10 jaar je naam op de shirts van ajax of psv zetten. Dat laatste zou een afweging voor een sponsor kunnen zijn: levert 10 jaar psv shirtjes je meer of minder op dan een grote NXP vlag op de maan te zetten? Mogelijk niet, als leverancier van componenten maak je, denk ik, best indruk op potentiele klanten door iets op de maan de parkeren dat goeddeels uit jouw componenten bestaat.
Victory through technology

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”