jordib schreef:
ik ben geen wetenschapper
en dat is de opsteller van die vraag ook niet, en dat is triest
Een wetenschapper zul je namelijk niet bezig horen over middelpuntVLIEDENDE kracht want die bestaat niet.
Er werd uitgelegd dat het een kracht is wat de auto rechtdoor wil laten gaan maar door de stuurbeweging toch de bocht door gaat.
en dat is er hélemaal naast, en die is dubbel triest
.
Zo'n uitlegger durf ik gerust
- geschikt 805 keer bekeken
te noemen .
Een voorwerp waarop
géén krachten worden uitgeoefend gaat altijd gewoon rechtdoor met dezelfde snelheid. (Eérste wet van Newton, en dat verschijnsel noemen we de "traagheid" van een voorwerp).
Een auto waarvan je het gas loslaat zal snelheid minderen, maar dat komt omdat er in de praktijk altijd twee tegenkrachten op die auto werken, namelijk luchtweerstand en de rolweerstand van de banden (en wiellagers, assen en wat er verder samen met die banden moet draaien).
Laten we eens een passagier geheel tegen de veiligheidsregels in op een spiegelgladde bank en zonder gordels naast ons in de auto zetten.
Wat er in een bocht gebeurt, bijvoorbeeld eentje naar links, is dat een passagier volgens die wet van Newton rechtdoor gaat, maar de auto onder hem weg draait naar links. Het rechterportier komt dus de passagier tegen. (En niet andersom, de auto verandert van richting, die is dus "fout".)
Kijk maar eens vanaf een vast punt op de wereld, bijvoorbeeld als iemand die in de buitenbocht wandelt en die auto op de bocht ziet afkomen. Die ziet de auto van hem wegdraaien, maar de passagier gewoon recht op hem afkomen zoals vóór de bocht. Kun je nabootsen door een papiertje (auto) met daarop een muntje eventjes rechtdoor langs de rand van de tafel te schuiven, en al bewegende dat papiertje met een bocht van de tafel weg te trekken: muntje gaat gewoon rechtdoor over tafel. Maar zie jij ergens een kracht die dat muntje rechtdoor laat gaan?
Voor de passagier zelf, als hij strak recht vooruit naar buiten kijkt, bijvoorbeeld naar een verre kerktoren, zonder een onderdeel van de auto te zien, geeft dat absoluut ook dat gevoel van rechtdoor te gaan maar naar de BINNENbocht geduwd te worden. En dat is ook inderdaad wat er gebeurt: door een middelpuntZOEKENDE kracht, en dat is dus precies de andere kant op dan die idiote middelpuntVLIEDENDE kracht.... de passagier wordt ván zijn natuurlijke rechte lijn af en náár de binnenbocht getrokken.
Middelpuntvliedende kracht is een:
a) externe kracht
b) interne kracht
c) kracht die afneemt
mijn antwoord was A omdat de kracht vanuit buiten komt maar ik zelf invloed heb op de kracht ..//
Geen idee hoe deze cursus externe en interne krachten definieert, dat zijn geen gebruikelijke termen, maar die auto gaat de bocht om door een wrijvingskracht tussen banden en asfalt, en dat zou je dus een externe kracht kunnen noemen. (en als die afwezig is door gladde banden op een beijzeld wegdek gaat de auto gewoon rechtdoor, maar dat is dan ook niet door een interne kracht, want er is juist helemaal geen kracht nodig om gewoon met dezelfde snelheid rechtdoor te gaan)
//.. maar ik zelf invloed heb op de kracht
Die gedachte snap ik niet, maar van zo'n cursus zou ik ook grondig in de war raken
aangaande krachten in het verkeer. Die invloed is dan op zijn best van een bestuurder die zijn wielen meer of minder scheef op het wegdek zet bij hogere of lagere snelheid, maar op de kracht nodig om in een bepaalde bocht te komen en te blijven kan een passagier geen enkele invloed uitoefenen.