Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Roger H
Artikelen: 0

Fotonen en donkere materie

Laat mij even simpel beginnen en reageer niet direct op feiten die niet overeenkomen met dichterlijke vrijheden.

Fotonen bewegen met de snelheid van het licht (ze zijn immers het licht, of –golven ofzo).
Fotonen starten met de snelheid van het licht, geen start- of aanloopsnelheid, nee: van 0 naar 299.792.458 m/s (zeg 300.000 km/s) in 0,niks seconden (vreemd, maar geaccepteerd!).
Fotonen hebben geen massa, hoe kunnen ze anders met de snelheid van het licht reizen zonder oneindig veel energie te gebruiken (zie Einstein).
Fotonen hebben wel energie! Want die zien we toch als licht, voelen we als warmte?

E=m*c2
Efoton = 0 * 300.0002 = ? (0 keer iets (hoe groot ook) = 0, toch? Of was er nog iets met impuls?)

Dus een foton heeft geen massa én geen energie!?!
Dus een foton is… niks!
En niks kun je niet zien en niet voelen, maar tóch is het er!

Daar was toch nog iets wat we niet kunnen zien, niet kunnen voelen, maar er tóch zou moeten zijn. Iets wat we zelfs (nog) niet kunnen meten, maar alleen kunnen berekenen: donkere energie, of materie of zoiets, in elk geval iets donkers!
Hé grappig, eerst licht nu donker, licht/donker, donker/licht.

Licht had géén massa, maar wél energie. Donkere energie moet wél massa hebben volgens de geleerden, want dat is wat we missen in het heelal. En nogal veel ook, we missen meer dan 5x de hoeveelheid van wat er nu is. Of donkere energie óók energie heeft weet ik niet, uit de naam zou je zeggen van wel, maar ik weet het niet, dus ik noem het toch nog maar even donkere materie.

Aangezien licht volgens mijn bovenstaande conclusie niet bestaat (je kunt het weliswaar zien, voelen en meten), zou het mij niet verbazen dat iets wat je níet kunt zien, voelen en meten wél kan bestaan.

Leuk toch? Ik zal hier wel grondig ergens de plank mis slaan met mijn basale kennis van de wetenschap.

Maar neem eens even aan dat donkere materie bestaat, overal is en een ontzettend kleine massa heeft, bijna 0 (alle hele vele bijna 0 massa bij elkaar geteld zo ongeveer 5x alle bekende massa van het heelal, omdat het écht overal is). En het beweegt, laten we zeggen met de snelheid van het licht. Het beweegt niet zomaar, maar in alle richtingen tegelijk. Het gaat door alle (lichte?!?) materie heen, reageert nérgens mee, behalve met energie (bv. licht). Als het een lichtbron raakt wordt het deeltje donkere materie besmet/geladen, neemt een klein beetje energie mee in zijn rugzakje en dat zonder ook maar van snelheid te veranderen. Dus pling! Licht van 0 naar 300.000 km/s in 0,niks seconden in alle richtingen.
Heb jij licht al eens alle kanten op zien gaan? Ik niet. Een lichtstraal van de zon die niet rechtstreeks in jouw oog schijnt, maar 90 graden van jou af gaat(richting de Pleiaden bijvoorbeeld) zien wij niet totdat hij ergens mee in aanraking komt. Dat komt omdat het geladen deeltje donkere materie (een donker foton, zeg doton) niet zichtbaar veranderd. Zijn rugzakje wordt pas actief als ie ergens tegenaan botst. Het zonnestraaltje dat op afstand tussen de donkere wolken door schijnt zien wij natuurlijk ook alleen maar omdat hij onderweg stofjes, regendruppels, luchtmoleculen enz. tegenkomt.
Zoals gezegd gaat een ongeladen deeltje donkere materie overal doorheen en reageert nergens mee. Maar als een doton onderweg iets tegenkomt wil ie er ook zomaar doorheen, maar zijn foton rugzakje blijft hangen, het doton wordt weer donker en gaat ongehinderd verder. Al naar gelang waar het foton aan is blijven hangen raakt het wat energie (kleur) kwijt, het heeft dan iets minder energie als het oorspronkelijke, maar nog genoeg om weer opnieuw een lift te nemen (in alle richtingen). Tot het uiteindelijk op iets heel donkers terecht komt, dat alle overgebleven energie absorbeert (bv. jouw oog).

Conclusie: donkere materie bestaat en reageert met energie!

Nog iets anders:

Alle sterrenstelsels bewegen sinds de oerknal uit elkaar (nou ja, de meeste dan). Maar wat we pas sinds kort weten is dat ze ook nog steeds sneller uit elkaar bewegen en dat is raar.
Volgens mij is bewegen ook een vorm van energie, toch?
Zou het zo kunnen zijn dat de sterrenstelsels meeliften op die trans galactische lopende band van donkere materie?
Nee, dat kan natuurlijk niet, want ik heb net verteld dat donkere materie niet reageert met (lichte) materie en bovendien alle richtingen tegelijk uit gaat.
Maar als beweging ook energie is zou het toch kunnen dat de bestaande bewegingsenergie van de stelsels wél wordt opgepikt door de donkere materie. Aangezien de massa van de donkere materie ontzettend klein is kan dat niet voor de nodige energie zorgen om een gigantisch sterrenstelsel mee te nemen, maar omdat we gezien hebben dat er ontzettend veel van is zou het toch wel iets kunnen verklaren.

Nou, ik ben met dit gedeelte nog niet zo gevorderd als bij het licht, dus laat ik het hier even bij.

Maar per saldo: Voilà! De verklaring voor alles!!! ;-)

Ik weet dat ik niet alles goed interpreteer en Einstein’s theorie enigszins verkracht, maar het ging mij bij dit verhaal om een totaalidee.

Groetjes Roger

physicalattraction
Moderator

Re: Fotonen en donkere materie

Opmerking moderator

Je taalgebruik is niet erg rigide, en maakt een wetenschappelijke discussie erg lastig. Dat is toch wat we proberen na te streven hier op het wetenschapsforum. Mijn verzoek hierbij om je stellingen wetenschappelijk te onderbouwen met argumenten en bronnen.

Inhoudelijk: ik heb niet de gehele lap tekst gelezen, want hij was te lang en daardoor niet uitnodigend. In het begin gaat het echter al mis.
Einstein's bekende formule
\(E=mc^2\)
is slechts een benadering die voor de meeste deeltjes met massa erg accuraat is, maar voor massaloze deeltjes onzinnige resultaten geeft. De volledige formule die de equivalentie tussen massa en energie geeft, is (bron):
\(E^2 = (m_0c^2)^2 + (pc)^2\)
, waarbij
\(m_0\)
de rustmassa is en
\(p\)
de impuls.
mathfreak
Pluimdrager

Fotonen starten met de snelheid van het licht, geen start- of aanloopsnelheid, nee: van 0 naar 299.792.458 m/s
Fout. Fotonen hebben altijd een snelheid c (de lichtsnelheid), aangezien een foton een elektromagnetisch wisselwerkingsdeeltje is en als gevolg daarvan dus altijd met een snelheid c beweegt.

Fotonen hebben geen massa
Dat is een verkeerde formulering. Fotonen hebben een massa die de waarde 0 heeft, wat betekent dat een foton geen materiedeeltje is en als gevolg daarvan altijd de lichtsnelheid c heeft.

Fotonen hebben wel energie! Want die zien we toch als licht, voelen we als warmte?
Dat klopt. Als de golflengte van dit licht de waarde λ heeft, dan heeft deze energie E de waarde
\(E=\frac{h\cdot c}{\lambda}\)
Je gebruikt hier dus een ander soort energierelatie dan Einsteins massa-energierelatie.

Of was er nog iets met impuls?
De impuls p hangt vanuit de speciale relativiteitstheorie met E en m samen volgens E2 = m02c4+p2c2, waarbij m0 de rustmassa voorstelt. Voor een foton geldt dat m0 = 0, dus E2 = p2c2, dus E = pc, dus
\(p=\frac{E}{c}=\frac{h\cdot c}{\lambda}:c=\frac{h}{\lambda}\)
[/size]
Licht bestaat dus wel degelijk, maar de energie en de impuls hebben een vorm die afwijkt van die van de klassieke mechanica.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Jan van de Velde
Moderator

Roger H schreef:  
Het is niet mijn bedoeling om iets te bewijzen, maar om een gedachte op gang te brengen
is die gedachte dat licht bestaat uit donkere materie dat een pakketje energie bij zich heeft? 
Donkere materie heeft massa. Zou per deeltje een heel kleine massa kunnen zijn, maar toch. 
In dat geval kan licht in wat ik uit je verhaal begrijp dat jij meent dat licht zou moeten zijn niet met de lichtsnelheid reizen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Roger H

Dank je wel Mathfreak,

Ik wist wel dat er fouten in mijn redenatie zitten. Ik ben geen doorgewinterde natuurkundige.
Je hebt vast en zeker gelijk met je stellingen en mijn redenatie is vast onzinnig.

Neemt niet weg dat er plaats moet zijn om af en toe eens met andere ogen (in dit geval zeer onervaren ogen) naar dingen te kijken.

Is het niet zo dat een van de waarden in de wetenschap is dat je altijd rekening moet houden met onjuiste aannames in het verleden en dat je open moet staan voor nieuwe ideëen? (Hoe onzinnig ze soms ook lijken).

Ik zal mijn aannames in elk geval nog eens goed overdenken, thnx.
Roger H

Geachte heer Van der Velde,

Ik heb geprobeerd mijn gedachte te visualiseren. Of dat nu echt een pakketje is of dat donkere materie 'geactiveerd' wordt door licht/energie weet ik in dit verhaal ook niet.

Dat iets met massa niet met de snelheid van het licht kan reizen, zoals Einstein zei, nemen we maar aan. Wat ik daarvan verneem is dat men er steeds meer aan begint te twijfelen of dat zo is.

Ik dacht een aardig idee te hebben waarom licht altijd meteen met de snelheid van het licht reist en dat ik daar dan meteen de snelheidstoename van sterrenstelsels aan kon koppelen was meegenomen.

Wellicht ziet U mijn brainstormen niet als wetenschap, maar hoe is wetenschap ooit begonnen?
Volgens mij met ideëen, toch? En niet meteen met experimenten en formules.
Jan van de Velde
Moderator

Opmerking moderator

Roger H schreef:  
Wellicht ziet U mijn brainstormen niet als wetenschap, maar hoe is wetenschap ooit begonnen?

De grens tussen brainstormen en fantaseren is niet te trekken indien je niet tevens brainstormt over:
- wat mankeert er volgens mij aan de gangbare uitleg?
- wat verbetert mijn brainstorm aan dat mankement?
- welke voorspellingen kan ik met mijn brainstorm doen die falsifieerbaar zouden zijn?

Wetenschap begint mogelijk met ideeën, maar die opmerking ontslaat je niet van de verplichting die ideeën te onderbouwen.
reageer niet direct op feiten die niet overeenkomen met dichterlijke vrijheden

is niet een denderend begin voor een wetenschappelijke idee.

Voortgaan in deze trant zal leiden tot sluiting van deze topic.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Roger H

Ja, Okee.

Was geen sterke eerste zin.
Ik wilde alleen even vragen om het geheel door te lezen voordat het idee wordt afgeschoten doordat het niet strookt met alle wetten en gangbare denkwijzen.

En waarschijnlijk is dit niet het goede forum, het is misschien eerder een science fiction topic.

Mijn excuses hiervoor.

Het staat u vrij om alles te verwijderen.
pictoquarks

Eerst wil ik zeggen dat er ook lezers zijn die je uiteenzetting wel waarderen. Dus je hoeft geen spijt te hebben dat je het hebt geplaatst.
Een opmerking wil ik wel kwijt. Een foton is niet niks want het heeft spin. Die spin wordt in ons oog overgedragen aan een ander deeltje en gaat naar de hersenen. Zo zien wij licht. Fotonen die wij niet zien zijn donker. Spin is de enige eigenschap van het foton. De elektromagnetische wisselwerking kan alleen uit het overdragen van spin bestaan.   

Terug naar “Natuurkunde”