Letterlijk vertaald vast in getal, een vast waarde behoudend.
Voor de binding tussen quarks is het gebied tot ruwweg 1 fm van belang. Als quarks die afstand tot elkaar bereikt hebben, is de bijbehorende kracht uitgeoefend door die gluon tube kennelijk die 10kN. Nog verder uiteen halen van quarks is niet mogelijk want dan ontstaat er een nieuw quarkpaar waarvoor weer 10 kN nodig is om die maximaal van elkaar te verwijderen et cetera. Zo blijft die maximale kracht dus in stand, en neemt niet toe met de afstand zoals je bij een elastiek tussen beide quarks zou verwachten. Het belangrijkste bewijs hiervoor is dat er nog nimmer een vrij quark is waargenomen.
De sterke kracht gedragen door het gluon werkt binnen een quarkpaar anders dan tussen quarks van verschillende paren en protonen en neutronen. Daartussen is er geen vaste waarde maar neemt ze zeer snel af, met een 7e macht van de afstand. Er is nog een ander vreemd fenomeen; op zeer korte afstanden, minder dan ruwweg 0,4 fm is ze afstotend.
- strong-nuclear-force-distance 420 keer bekeken
Het is een vreemde kracht, en de exacte verklaring voor deze werking ken ik niet. Ik zal het over drie weken als ik bij Cern wat deeltjesfysici ontmoet eens naar een uitleg vragen (als die er al is, en ik hem dan ook nog begrijp).