Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Royvdgriend
Artikelen: 0

Kracht op fitness toestel berekenen

Ik heb een fitness toestel voor mijn borst gekocht.

https://www.google.nl/search?q=fitness+pump&client=ms-android-samsung&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijmefZvLfKAhUG-Q4KHUIWCcoQ_AUIBygB#imgrc=Bk8OslWL2m2GGM%3A

Nu vraag ik me af hoe het werkt. Je licht er op en drukt met je armen de stang naar beneden. Het is net als een wipwap dus als jouw romp 40 kg weegt dan moet er op de andere kant van de stang dus 40 kg gedrukt worden (elke kant 20 kg, je gebruikt 2 herbomen voor 1 gewicht). Maar nu zit ik met de vraag, als je met je armen de hefbomen naar beneden drukt gaat je borst omhoog. Toch moeten je armen 40 kg naar beneden drukken als je romp 40 kg weegt (als iemand van 40 kg op een wipwap zit moet aan de andere kant van de wipwap ook iemand van 40 kg zitten om hem gelijk te houden)

Maar de beweging verloopt nu 2x zo snel. Energie gaat nooit verloren heb ik geleerd op school dus hoe zit dit nou...hoeveel kracht zet je nu dus met je borst...

Voorbeeld...als je 50 kg bankdrukt til je gewoon 50 kg omhoog met je borst dus komt er een kracht op je borst van minimaal 50 kg (om het ff simpel te houden)

HOEVEEL KRACHT KOMT ER MET DIT APPARAAT UIT MIJN BORST EN HOE WERKT HET ????????
Pinokkio
Pluimdrager

Re: Kracht op fitness toestel berekenen

Ik weet niet wat een wipwap is, maar dat lijkt me hier helemaal niet relevant.

Als je romp 40 kg (400 Newton) weegt dan schat ik dat er ongeveer 230 N (23 kg) op je borst drukt en elke arm ongeveer 85 N (8,5 kg) moet doen. Samen is dat natuurlijk de 400 N gewicht van je romp.

Met dit toestel zul je met je armen dus slechts 42 % van de kracht hoeven uitoefenen t.o.v. klassiek opdrukken. De door de fabrikant genoemde "one third of the effort" lijkt me dus te optimistisch.

Afbeelding

Dat is gebaseerd op de vanaf de foto geschatte verhouding van 4 op 3 van hand tot draaipunt, en van romp tot draaipunt:
2 * 85N * 4 is ongeveer 230N * 3
Royvdgriend

Het klinkt heel logies wat je zegt maar als je op drukt gebruik je ook gewoon 40% van je armen en de rest borst dus dat beantwoord mijn vraag niet.

Is dit even zwaar als opdrukken is kort samengevat mijn vraag (als je het 2e

handsvat gebruikt)

Wel mooi benadrukt over de kracht verdeling van borst en triceps

Gr
Pinokkio
Pluimdrager

maar als je op drukt gebruik je ook gewoon 40% van je armen en de rest borst dus dat beantwoord mijn vraag niet.
Dan begrijp ik je vraag blijkbaar niet.
Is dit even zwaar als opdrukken is kort samengevat mijn vraag (als je het 2e

handsvat gebruikt)
Wat ik bedoelde: als je opdrukt zonder dat apparaat, en er rust 40 kg op je handen (en de rest van je lichaamsmassa op je tenen), dan moet elke arm 200 N opdrukken, terwijl met dit apparaat dat slechts ongeveer 85 N per arm zal zijn.
Royvdgriend

Waarom dan??? Bij opdrukken gebruik je armen en borst..bij dit precies hetzelfde..er zit alleen een hefboom in (2) waarmee je je romp omhoog drukt, terwijl je armen die aan je romp zitten dit moeten doen door de stangen naar beneden te drukken...
Waarschijnlijk is het even zwaar, al zou het de helft zo zwaar zijn dan zou het 100 newton zijn..waar haal je de 85 newton vandaan..

Een wipwap is een balk waar je aan bijde kanten op moet zitten (in de speeltuin) die dan op en neer gaat
Pinokkio
Pluimdrager

Merkwaardig. De fabrikant zegt dat het een factor 3 minder kracht kost, ik bereken een factor 2,4 minder armkracht, maar jij meent dat het voor je armen niet uitmaakt?

Ik ken de afmetingen van dat apparaat niet, maar ik schat aan de hand van de foto dat de hefboom van handvat tot draaipunt een factor 1,35 langer is dan van borststeunpunt tot draaipunt.
Stel dat die laatste 20 cm lang is dan is de afstand van handvat tot draaipunt dus 27 cm, en dan heb je de volgende situatie:

Finess Pump krachtenbalans
Finess Pump krachtenbalans 860 keer bekeken

Het is gewoon een kwestie van krachtenbalans en momentenbalans:
momentbalans: 85N * 27cm = 115N * 20cm
krachtbalans: 2 * 85N + 2* 115N = 400 N

Ik gebruikte hefbomen van 20 en 27 cm, maar dat is niet belangrijk,
het enige dat telt is de verhouding van beiden: 27/20 = 1,35

Hoe groter die verhouding des te lager de benodigde armkracht. Om de door de fabrikant geclaimde factor 3 te halen zou de armkracht slechts
67 N (=400N / 2 / 3) mogen zijn, en zou de verhouding van de hefbomen dus niet 1,35 maar 2,0 moeten zijn. Maar wellicht zit er een veer in de staaf onder de borststeun die helpt om de benodigde armkracht nog iets te verlagen (van 85 naar 67 N) waardoor de kracht  op de borst niet 230 maar 266 N wordt.
Royvdgriend

Ik heb alleen vmbo niveau natuurkunde gehad. Maar als je met je borst (400 newton) op dat zadel gaat liggen dan drukt er aan elke kant 200 newton. Als de binnenarm 20 cm is en de buitenarm 27, dan moet je die 200 newton delen door 1.35 = 148.15 newton.

Je komt op 148.15 per arm x 2 = 296.30
Pinokkio
Pluimdrager

En wat is dan volgens jou de totale neerwaartse kracht tijdens de workout? Blijkbaar 400 + 148 * 2 = 696 N ?

Natuurlijk niet.
De totale neerwaartse kracht is dan het gewicht van je bovenlichaam: 400 N.
En dat is verdeeld dan over de borststeun (230 N) en de beide handgrepen (2 * 85 N)

Alleen op het moment dat je op de borststeun gaat liggen drukt daar 400 N. Zodra je de handgrepen beet pakt en gaat opdrukken zakt de kracht op de borst naar 230 N omdat een deel van je gewicht naar je handen verplaatst.
Royvdgriend

Op de foto heb je aangegeven dat er 230 newton naar beneden drukt..hoe kan dat als er 400 newton op ligt???
Pinokkio
Pluimdrager

Voor de zoveelste keer: die 400 N drukt tijdens de workout slechts voor een deel op de borststeun (230 N) en de rest op de handgrepen (2 * 85 N = 170 N).

Je moet je oude natuurkundeboek nog maar eens doornemen, want ik weet echt niet hoe ik het nog duidelijker uit moet leggen.
Royvdgriend

Kan je het beter onderbouwen zodat ik het snap...waarom je die stappen neemt en hoe je aan die 230 komt...Het is een hefboom dus als jij 50 kg op dat zadel hebt dan moeten je armen dus die 50 kg omhoog douwen
Pinokkio
Pluimdrager

borststeun: 230 N = 400 N * 1.35/(1 + 1.35)

handgreep: 85 N  = (400 / 2) N * 1/(1 + 1.35)
Royvdgriend

Je snapt er niks van

Terug naar “Natuurkunde”