Marcel Ummenthum
Artikelen: 0

welke IPE ligger is geschikt?

goede avond, 

Ik heb enige bouw achtergrond en heb ook enige basiskennis over constructieleer, maar durf dit zonder kennis van geleerden niet aan.

Onze keuken is aan vervanging toe. daarvoor wil ik graag een stuk buitenmuur weg halen om op die manier ook onze serre beschikbaar te maken.
momenteel bestaat de "oude" buitenmuur uit een muurdam van 1030 mm breed met daarnaast een gat van 940 x 940 waar vroeger een raam gezeten geeft en aan de andere kant een muurdam van 940mm tot aan de andere buitenmuur. 

nu wil ik graag het gedeelte onder de raam en rechts van de raam weg halen om daar een open doorgang te creëren. ik begrijp dat ik dan een stalen balk zal moeten plaatsen van muurdam tot muurdam ( aan de rechter kant van het raam (gat) wil ik een kolom van 100/200 mm breed laten staan.

de te overbruggen afstand van kolom tot kolom is 1800 mm.  ik wil de draagbalk op de kolom leggen met een overlap van 200 mm per kant.

is dan een IPE180 voldoende? boven de keuken is de eerste verdieping met slaapkamer en een zolder met dakkapel van 2000 breed.

ik hoop dat ik enigszins duidelijk uitleg van de situatie heb gegeven en hoop dat iemand me kan adviseren in balkkeuze!

Rola

Re: welke IPE ligger is geschikt?

Wat en hoeveel draagt er allemaal af op de balk, verdiepingsvloer, metselwerk, kap?

Is de muur een spouwmuur, en hoe is deze opgebouwd?
Marcel Ummenthum

de muur grenst aan de serre, maar daar ligt het plafond een beetje lager zag ik gisteravond. verder staat er in de serre een tussenwand naar de bijkeuken welk ook een klein stukje (400 m) verplaatst moet worden. hiervoor maak ik een nieuwe wand van houtskelet afgedekt met 18mm underlayment aan weers zijden.

de opening waar de balk zou moeten komen is, zover ik uit de tekening kan opmaken spouwmuur, maar het dragende gedeelte op dit moment is nog maar 900 mm breed, de rest is gat dus draagt sowieso al niets. boven de keuken is de eerste etage met een slaapkamer bestaande uit 2 ramen en de zolder voor een gedeelte natuurlijk.

ik weet echter niet zo goed hoe ik dat bovenliggende gewicht moet bepalen...

al met al denk ik niet dat het zo heel erg spannend is, omdat een de andere kant van de muur, links van de kolom alleen maar een deuropening en raamopening zit. daar is ook geen spouwmuur te bekennen, alleen de klom van een meter breed is spouwmuur dikte en dat stuk onder het gat en rechts van het gat.
Rola

Het is aan te raden om een constructeur in te schakelen.
king nero

Rola schreef: Het is aan te raden om een constructeur in te schakelen.
voor de uitvoering, akkoord, maar zeker ook een studiebureau of iets dergelijks om dit eerst te bekijken, alvorens met de uitvoering te beginnen.
Rola

In Nederland is de term studiebureau niet gangbaar, in Nederland beoordeeld een constructeur vooraf de aanpassingen in de constructie.
Marcel Ummenthum

Ik zal eens contact leggen met een aannemer.
boertje125

Je kan beter eerst zelf een constructeur inschakelen.
En naar een aannemer gaan met een goed uitgewerkt plan.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”