goede avond,
Ik heb enige bouw achtergrond en heb ook enige basiskennis over constructieleer, maar durf dit zonder kennis van geleerden niet aan.
Onze keuken is aan vervanging toe. daarvoor wil ik graag een stuk buitenmuur weg halen om op die manier ook onze serre beschikbaar te maken.
momenteel bestaat de "oude" buitenmuur uit een muurdam van 1030 mm breed met daarnaast een gat van 940 x 940 waar vroeger een raam gezeten geeft en aan de andere kant een muurdam van 940mm tot aan de andere buitenmuur.
nu wil ik graag het gedeelte onder de raam en rechts van de raam weg halen om daar een open doorgang te creëren. ik begrijp dat ik dan een stalen balk zal moeten plaatsen van muurdam tot muurdam ( aan de rechter kant van het raam (gat) wil ik een kolom van 100/200 mm breed laten staan.
de te overbruggen afstand van kolom tot kolom is 1800 mm. ik wil de draagbalk op de kolom leggen met een overlap van 200 mm per kant.
is dan een IPE180 voldoende? boven de keuken is de eerste verdieping met slaapkamer en een zolder met dakkapel van 2000 breed.
ik hoop dat ik enigszins duidelijk uitleg van de situatie heb gegeven en hoop dat iemand me kan adviseren in balkkeuze!