Hoebej
Artikelen: 0

Lager axiaal vastzetten

Ik ben bezig met de lagering van een aandrijfas. De aandrijfas is 50mm en wordt axiaal en radiaal belast. Ik heb al een lagereenheid van skf geselecteerd welke voldoet aan de eisen. Radiaal kan de as al geen kant meer op, maar axiaal kan deze nog schuiven, hoe zet ik deze as het beste axiaal vast?

Ik zat eraan te denken om een borst op de as tussen de lagers te maken met een diameter van 55mm. Deze borst zal dan tegen het lager aan komen te liggen, zoals te zien in afbeelding 2. Echter is de ingang van het lagerhuis maar 50mm  zoals te zien in afbeelding 3 en past de borst hier niet doorheen. 

Alvast bedankt!

Bijlagen
Lagereenheid
Lagereenheid 2388 keer bekeken
Lager
Lager 2388 keer bekeken
Axiaal vastzetten lager
Axiaal vastzetten lager 2388 keer bekeken
king nero

Re: Lager axiaal vastzetten

circlipsen?
Hoebej

king nero schreef: circlipsen?
Bedankt voor je antwoord. Deze borgringen zullen dan toch tegen de zijkant van het lagerhuis aan komen wat voor wrijving zorgt?
king nero

die komen tegen de binnenring, die meedraaien met je as.
Hoebej

Bedoel je dan deze in het rood weergeven ring? Zodat de borgring zoals in het groen weergeven tegen het lagerblok aan komen te liggen?
Bijlagen
lagering
lagering 2387 keer bekeken
king nero

dat in het rood, dat zijn de kogeltjes in het lager.
Die draaien tussen een binnen- en een buitenring.
De binnenring zit met een passing op de as, die zou dus normaalgezien niet mogen draaien ten overstaan van de as.
In die as draai je een groef, en plaats je een circlips. Dan zit alles vast t.o.v. elkaar, nl. de as, de circlips, en de binnenring vh lager.
Hoebej

king nero schreef: dat in het rood, dat zijn de kogeltjes in het lager.
Die draaien tussen een binnen- en een buitenring.
De binnenring zit met een passing op de as, die zou dus normaalgezien niet mogen draaien ten overstaan van de as.
In die as draai je een groef, en plaats je een circlips. Dan zit alles vast t.o.v. elkaar, nl. de as, de circlips, en de binnenring vh lager.
Bedankt voor je antwoord. Een groef met circlips is dan inderdaad de beste optie.

Het rood geselecteerde is trouwens de bearing sleeve in plaats van de kogeltjes (zijaanzicht i.p.v. doorsnede).

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”