ZChemicus
Artikelen: 0

Wrijvingsco

Hallo allemaal

Weet iemand wat de wrijvingscoëfficiënt is van een squashbal op een hot wheels baan (dus rubber op plastic)? 
Alvast bedankt!

jkien
Moderator

Re: Wrijvingsco

Vermoedelijk iets tussen 0.1 en 0.3. Het lijkt me eerlijk gezegd iets om zelf te meten, als je de materialen hebt is het een simpele meting op een helling (wrijvingscoefficient = tan α).

Overigens is het onwaarschijnlijk dat je deze (schuif)wrijvingscoefficient nodig hebt omdat een squashbal rolt, niet schuift.
ZChemicus

Ik heb net een site gevonden waar het makkelijk is te berekenen: http://www.werktuigbouw.nl/abc/friction.htm (methode 3).

Het zal inderdaad helemaal niet groot zijn vermits de bal snel begint te bewegen als je de baan omhoog tilt.

De bedoeling is om de de snelheid te berekenen wanneer de bal af de helling rolt, maar omdat de bal van rubber is gemaakt neemt die toch veel warmte (/energie) op door wrijving?
Of is het zo als het voorwerp rolt dat je de wrijving dan moet verwaarlozen? 
Michel Uphoff
Moderator

Als een object rolt, heb je niets aan de wrijvingscoëfficiënt.

Je zal de rolweerstand moeten bepalen, en die is afhankelijk van de vervorming van de bal en eventueel de ondergrond. Daarnaast spelen de diameter van het rollend object en de normaalkracht (het gewicht) tevens een rol.

Een hard opgepompte rubberen band heeft een lage rolweerstandscoëfficiënt (klik), terwijl die bij een zachte band hoger ligt. Pas als er geremd wordt, en de band over de weg wil gaan schuiven, komt de wrijvingscoëfficiënt in beeld.

Een helling waarvan je een platte plaat rubber naar beneden wil laten schuiven (wrijving), en een ronde rubberen band die je van die helling rolt zijn twee zeer verschillende situaties.
ZChemicus

Wel, nu ik weet dat mijn bal rolt over de baan, en ik de rolweerstand kan berekenen aan de hand van de normaalkracht en de rolweerstandscoëfficiënt (vermenigvuldigen met elkaar) is mijn volgende vraag:

Wat is de rolweerstandscoëfficiënt van een van een squashbal op een hot wheels baan (dus rubber op plastic), of hoe kan je die berekenen?

Op internet vind ik alleen constante uit de realiteit (band op asfalt, wiel op spoor,...).
Jan van de Velde
Moderator

Berekenen kun je die niet, d.w.z. niet zonder metingen aan DIE bal op DIE ondergrond.

Geef de bal een welbepaalde niet te grote snelheid op een perfect horizontale ondergrond en meet de afstand waarover de bal uit zichzelf tot stilstand komt.
De wrijvingsarbeid is dan gelijk aan de initiële bewegingsenergie (en pas op, dat is dan inclusief de rotatie-energie).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Nomath

Hoe geef je een squashbal een welbepaalde beginsnelheid? Door hem vanaf een kleine verhoging over een hellend vlak af te laten lopen naar de 'hot wheels baan': v^2 = 2gh.
Het hellend vlak moet liefst beter rollen dan de baan. Het valt waarschijnlijk nog niet mee om een perfect horizontale ondergrond te vinden, maar je kunt altijd het experiment in tegenovergestelde richting herhalen.

Terug naar “Klassieke mechanica”