kleeser
Artikelen: 0

Dwarskrachtenvlak en buigendmomentenvlak voor draagas.

Beste forumleden,

Wie kan mij op weg helpen met deze opgave. Er wordt gevraagd het dwars en momentenvlak voor de draagas. En de grootste diameter van de as als de buigspanning qb=80N/mm2.

Alvast bedankt

Bijlagen
Bestand_000
Bestand_000 545 keer bekeken
Back2Basics

Re: Dwarskrachtenvlak en buigendmomentenvlak voor draagas.

Je had al gezien dat die trommel(?) a en b als oplegpunten heeft? Dan kun je daarvoor de reacties opstellen en uitrekenen.
Daarna vervang je het plaatje door een eigen tekening, nu met de uitgerekende reacties er in.
kleeser

Bedankt voor je reactie,

Ik had inderdaad gezien dat er twee lagerpunten zijn. Ik heb geprobeerd om een dwarskrachtevlak en momentenvlak te schetsen. Hopelijk kan jij mij vertellen of ik op de goede weg ben.
Bijlagen
IMG_20161214_095718915
IMG_20161214_095718915 545 keer bekeken
Back2Basics

Hmm.. Het is net wiskunde: haal een groot probleem uiteen in kleine(re) problemen, en los die één voor één in volgorde op. Op het eind heb je het grote probleem opgelost. Dus:

Stel nou dat die langste as er niet in zou zitten.. dan heb je even een nieuwe opgave. Dus dat je alleen dat tandwiel links, de trommel, en de lagerpunten a en b zou hebben. Wat zouden dan je oplegpunten zijn? Zouden dat oplegpunt a en oplegpunt b kunnen zijn?

Kun je voor dat gedeelte de reacties opstellen en uitrekenen? En voor dat gedeelte de vlakken tekenen?

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”