Hallo allemaal,
Voor mijn opleiding ben ik bezig met een berekening van een stabilisatorstang in een voertuig waar ik maar mee blijf worstelen. Vandaar dat ik hier eens ging kijken voor wat hulp. Deze berekening houdt in de mate van stabilisatie te berekenen van de totale stabilisator tijdens het rollen van het voertuig. De bijbehorende schets staat aan de onderzijde van het bericht.
De rode driehoekjes geven aan dat daar de inklemming zit, waarbij een open bolletje aangeeft dat er nog een lager tussen zit. De lichtblauwe pijlen zijn de krachten en de donkerblauwe het moment dat ontstaat ten gevolge van deze krachten. De verticale rechthoeken zijn dempers.
Doordat F1 en F1 in tegengestelde richting werken tijdens het rollen ontstaat een wringmoment in de stabilisatorpijp. De grootte van dit wringmoment samen met de stijfheid bepalen de mate van stabilisatie.
Vraag: als de hoekverdraaiing in de stabilisatorpijp berekend is, hoe kan ik dan berekenen hoe ver de armen van de stabilisator doorbuigen/naar beneden of boven gaan?
Ik hoop dat de vraag zo duidelijk is, alvast bedankt! J