Men neemt vaak aan dat tijd eendimensionaal is, en bovendien slechts 1 richting uit loopt, de richting van de toekomst. Maar wat zou er gebeuren als de tijd toch ook terug zou kunnen lopen, in de richting van het verleden?
Eerst de vraag wat er gebeurt als de tijd stil zou staan. Wat zou je daar van merken?
Ik denk zelf dat je daar niks van zou merken. Je lichaam, hersenen, waarneming, zijn allemaal onderhevig aan de natuurwetten. Alle fysische processen komen tot stilstand als je de tijd stil zou kunnen zetten. Zou de tijd stil staan dan merk je daar als mens niks van.
Dan de vraag wat er gebeurt als de tijd achteruit zou lopen?
Weer kijk je naar werking van natuurwetten. Voor zover die afhankelijk zijn van de tijd, zijn ze ook omkeerbaar. Dus als de tijd achteruit zou lopen zouden fysische processen omgekeerd verlopen. Dat wil zeggen, voor zover ze deterministisch bepaald zijn verlopen ze precies in omgekeerde richting en kom je in precies hetzelfde verleden uit als waar je eerder vandaan kwam. Niet alleen de wereld om je heen is precies hetzelfde als vroeger, maar ook de toestand van je hersenen, al je herinneringen van de toekomst zijn weer ongedaan gemaakt. Als de tijd achteruit zou lopen is daar dus nooit een verslag van, er is geen aantekening bewaard gebleven, er is geen geheugen van aangemaakt in je hersenen. Alles wat wel is gebeurd is ongedaan geraakt.
Over zoiets als entropie ben ik niet geheel zeker. Ik stel me een biljarttafel voor waar de ballen eerst netjes geordend klaarliggen waarna de biljartspeler ze met 1 stoot allemaal over het biljartlaken laat kaatsen. Is de baan van biljartballen volledig deterministisch bepaalbaar? (=ook als de tijd achteruit gaat) Zou de biljarttafel vol met gekaatste biljartballen echt precies weer terugkomen in zijn originele geordende toestand als de tijd omkeert? Dit is een belangrijke vraag omdat bijvoorbeeld geheugenvorming een complex biochemisch proces is. Zou dit proces niet precies omgekeerd verlopen, dan zou je wellicht toch een 'herinnering' uit de toekomst niet geheel kwijt kunnen raken. Je zou je dan misschien iets kunnen herinneren uit een alternatieve toekomst.
Onzekere kwantumeffecten lopen misschien ook niet in precies omgekeerde richting. Ze zouden kunnen leiden tot een alternatief verleden.
Ik ben benieuwd naar meningen en gedachten van anderen over dit onderwerp. En zijn er al wetenschappelijke theorieën opgesteld over het achteruitlopen van tijd?